Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Sjöberg har hoppat högst
2008-02-22 10:42:46
Stefan Holm, Sveriges just nu bästa höjdhoppare och den absolut bästa svenska höjdhopparen genom tiderna, Patrik Sjöberg håller just nu ett öppen krig i media.
Man kan kanske skratta lite lätt åt det. Men faktum är att jag tycker det är Stefan Holm som är den stora losern i det hela.
Stefan Holm hade gjort en egen t-shirt där det står "119 Holm är fler än 118 Sjöberg". Fyndigt, absolut!
Vi ska dock inte glömma att det ändå är Sjöberg som har det svenska rekordet. Holm har knappt ens varit i närheten med sina 2.36 utomhus mot Sjöbergs 2.42. Bara det faktum att Holm aldrig hoppat över den magiska gränsen 2.40 utomhus gör honom definitivt till en hoppare en nivå under Sjöberg.
Patrik Sjöberg är dessutom två centimeter över den magiska gränsen.

Jag har faktiskt tappat mycket respekt för Stefan Holm på senare år. Han är rätt mediakåt av sig.Ja, han kan vara lite halvrolig när han gör sina inslag i TV4. Men nu är han nere på en nivå under vad som kan betecknas som vettig.
Sjöberg har hoppat högst genom alla tider som svensk. Det är ett faktum och det gör Holm till nummer 2. Ingenting annat.
Jag menar, att hoppa över en viss höjd fler gånger än den andra har väl ingen betydelse. Sjöberg har hoppat högst, det enda som betyder något. Iallafall för mig.

Ja, jag vet att Sjöberg startade allting med ett "En gång är ingen gång"-uttalande när Holm gjorde det första gången. Och ja, jag gillar inte Sjöberg speciellt mycket som människa. Men jag tycker ändå att Stefan Holm följer med på den låga nivån och att båda är lika goda.
Jag vill bara belysa det faktumet att det är högst som gäller. Och där är Sjöberg nummer 1. Så har vi förtydligat oss lite också.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Idrott
Match
Johan C:
2008-02-22 11:09:32
Äh, det är bara skoj ju.

Men visst, högst gäller.
david:
2008-02-22 11:22:07
Finns ganska stora risker att Sjöberg var dopad under sin storhetstid...
Falk:
2008-02-22 11:31:52
Tycker också det är viktigast att hoppa högst, att skryta med att man hoppat över 2,30 fler gånger är ju som att skryta med att man har flest silvermedaljer nästan. Om du förstår hur jag tänker? Men tycker ändå det är väldigt harmlöst, det de håller på med.

Förresten, skulle vara riktigt roligt att läsa något om Andreas Thuresson. Du har säkert lite info om hur det går för honom?

Tack för en bra blogg! Den enda som är värd att följa.
Bandolf:
2008-02-22 11:33:26
Holm mediakåt? Visserligen...
Men du ska vara försiktig med att kasta sten i glashus.
Niclas:
2008-02-22 12:20:30
frågan som alla undrar är hur brett Holm hoppar...efter det att Kurt olsson frågat Sjöberg detsamma måste man bara undra... :)
JG:
2008-02-22 12:28:17
Mängdhopp kanske kommer till nästa OS? :-)
galnare:
2008-02-22 12:29:54
holm är ju långt ifrån lika bra som sjöberg var
Anders:
2008-02-22 13:11:33
David!
Vad vet du om Sjöberg var dopad eller inte. Holm kan ju lika gärna vara dopad.
I mina ögon är Holm en pajas.

Högst gäller!
cjb:
2008-02-22 13:18:07
Visserligen är Sjöberg den som hoppat högst...men han är oxå den störste pajasen..
Det var Sjöberg själv som drog igång den mediala biten mellan dessa herrar..
Holm har fler titlar (medaljer) än vad Sjöberg har och gör enligt mig en större bedrift än Sjöberg då han är betydligt kortare i rocken och noterar trotts detta i princip samma höjder.
Bakomfumlare / RBK:
2008-02-22 13:18:27
Citerar jojo:

"Jag menar, att hoppa över en viss höjd fler gånger än den andra har väl ingen betydelse. Sjöberg har hoppat högst, det enda som betyder något. Iallafall för mig."

Otvetydigt! Sporten heter höjdhopp. Idén med det hela är att hoppa högst, inte rätt-så-högt-flest-gånger-på-rad. Luktar Kurt Olsson lång väg (-Vad är det lägsta du har hoppat? -Hur brett hoppar du?) om Holms agerande tycker jag. Nåja.
Johan:
2008-02-22 13:28:12
Kul att se att så många är inne på min linje! Det är högst som gäller.
Och för att förtydliga, jag gillar inte heller Sjöberg. Men i detta läget är det Holm som är losern.
Bandolf:
Tycker du jag gör allt för att synas i media som person? Berätta gärna mer och plocka gärna fram artiklarna.
Vad jag vet så har jag inte synts till i media sedan 24 mars 2001 (Aftonbladet, fansens sida) och Sydsvenskan 26 augusti 2001 (Sydsvenskan, om resan till Boden).
Nu snackar vi personligen. Och det var dom som bad mig vara där.
Annars, när det gäller bloggen, så syns jag GÄRNA med den i media. Det är ett bra erkännande, men det är ju rent "yrkesmässigt", så att säga.
Kom igen nu Bandolf, det är fredag. Inte ska du vara så bitter. :)

URL: http://mrmadhawk.blogg.se
Lexie:
2008-02-22 13:28:21
Bra inlägg, håller helt med...

URL: http://musicofc.blogg.se
Pancho:
2008-02-22 14:10:39
Håller fullständigt med. Har ingenting emot Holm, däremot är det lite löjligt med den här 230-tävlingen.
Inbördes möten, med hopp på 238 eller högre, leder Sjöberg med förkrossande 13-2.
Holm är bra men Sjöberg är kungen.
Standarden var också en aning högre på Sjöbergs tid.
Sven Nylander:
2008-02-22 15:17:33
... lite kul var det i alla fall en gång i tiden när HV 71-klacken i en match mot VF fick se Patrik Sjöberg på läktarna i Frölundaborg i mitten av 90-talet och började mangrant ( över 400 pers ! ) vråla: "Hoppa, Sjöberg, Hoppa".
Men inte f-n hoppade den gamle kokainisten, fast det var han väl inte då, kanske ...
cjb:
2008-02-22 17:00:39
Varför var standarden högre på Sjöbergs tid tror ni?
Inte var det för att teknik och materiel var bättre förr iaf ;)
Herr Oberst:
2008-02-22 17:35:45
Postat av: Bandolf
"Holm mediakåt? Visserligen...
Men du ska vara försiktig med att kasta sten i glashus."

Postat av: Johan
"Annars, när det gäller bloggen, så syns jag GÄRNA
med den i media. Det är ett bra erkännande, men det är ju rent "yrkesmässigt", så att säga."

Så höjdhopp för Holm är bara en hobby då?

Sen förstår jag inte hur man kan uppröra sig över en text på en tröja. En kul grej och ett lite kaxigt svar på Sjöbergs från början kaxiga och nedlåtande uttal om Holm.

Sjöberg har vidare inget OS-guld, det har Holm.
Sjöberg har bara hoppat över 2.36 en gång i en mästerskapstävling utomhus (2.38)

Sjöberg har bara hoppat som bäst 43cm högre än sin egen längd.
Holm har hoppat 55cm över sin längd (59cm inomhus)

Fan orka bry sig om vem som är bäst. Jag tycker det räcker med att konstatera att Sjöberg var grym på sin tid. Holm är grym nu 20 år senare i en helt ny tid. Och Jojo är lika mediakåt som alla andra bloggare
Johan C:
2008-02-22 21:26:06
Det är som om en hockeyspelare skulle säga att han hade flest assist i elitseriehistorien än spelare B, bara det att spelare A gjort väldigt många andra-assist medan spelare B mest gör första-assist.
Johan:
2008-02-22 21:56:22
Herr Oberst:
Men Holm som person försöker synas i media. Det är en jäkla skillnad.
Jag försöker inte synas som person för fem öre. Däremot i bloggsyfte. Gärna för mig!

URL: http://mrmadhawk.blogg.se
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan