Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Två poäng kunde varit tre
2009-12-29 21:46:31
Två poäng här i Ljungby. Helt okej. Det kunde varit tre poäng.
Malmö hade ett mål inne, men ingen kan med säkerhet säga att klockan hade nått 20.00 när det målet gjordes. Bittert och återigen, när kommer målkamerorna?
Domaren dömde först mål, men efter en konferens nere med sina linjemän och sekretariatet så dömdes det som inget mål.
Det kändes väldigt mycket över de fyra sekunderna som återstod, men återigen, ingen kan med säkerhet säga det när man inte hör ljudet för att klockan nått 20.00.

---

Det var iofs 1-1 i bortgjorda mål och någonting säger mig att om inte en liknande situation varit förra hemmamatchen här i Sunnerbohov mot Björklöven så hade dom säkerligen dömt mål.
Det går att spekulera i all oändlighet. Malmö kunde lika gärna avgjort på de 59 minuterna och de 59 sekunderna före den situationen. Inte ens lönt att deppa över det faktiskt.

---

I början av matchen tyckte jag det märktes att Troja hade en match i benen bara två dagar tidigare. Malmö kom inte in i det förrän efter 15 minuter.
Tur det, för mot Almtuna i första bortamatchen där uppe den 11 november så kom dom inte in i det alls på 60 minuter efter ett långt uppehåll och motståndaren hade matchat bara två dagar innan.

---

Jag tycker Jan Urbas är matchens utan tvekan bästa spelare idag.
Så bra har jag aldrig sett honom tidigare. Målet var kyligt, han fixade utvisningar och snurrade upp Trojabackar på läktaren. Fantastiskt duktig.

---

Tycker Robin Weihager gör en helt strålande match fram tills dess att han ger pucken som Troja så småningom gör 2-2 på. Men annars var han väldigt stabil tycker jag.
Det var för övrigt Faxe också. Det är en del småmissar, men på det stora hela tycker jag han tillför en stabilitet i försvaret.

---

En back som känns rätt osäker är Freddan. 4-5 misstag som är rena felbeslut. Kaptenen behöver rycka upp sig.

---

Markus Svensson var riktigt riktigt bra i målet idag. Han har kanske blivit anklagad för att vara mänsklig den senaste tiden, men idag var ett par räddningar ruskigt svettiga.

---

Tre straffar - tre mål!
Det har väl knappt hänt sedan Jussi och Mattsson hade lekstuga för 5-6 år sedan.
Riktigt säkra mål dessutom också.
Nu har man tagit åtta poäng på den tre senaste matcherna på bortaplan. Det är ett riktigt bra facit. Det går gärna blir elva poäng på fyra matcher när man avverkat Västerås på måndag också, innan det är dags för hemmamatch igen.

---

Mattias Nilsson i Troja verkar vara en ganska labil kille.
När Malmö hade gjort det där tveksamma målet i slutet så fick han någon form av frispel och drog pucken så den var max en decimeter ifrån att träffa folket i Malmöklacken. Han hade nog inte mått speciellt bra om den tagit i huvudet på någon i 100 kilometer i timmen.
Ibland är man ung och dum. Vi nöjer oss så och lägger det där bakom oss.

---

Innan jag avslutar detta.
Carl Söderberg var också magnifikt bra idag.
Han varvar upp och jag tror han kommer bli bättre och bättre.
Om en månad misstänker jag att han är i en snuskigt bra form. Det är åtminstone vad jag hoppas på.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Matcher
Match
:
2009-12-29 21:48:41
Det hade gått 4,4 sekunder sen pucken släppts och passerat mållinjen
Jeppe:
2009-12-29 21:48:45
Tråkigt att seketeriatet går in och påverkar beslutet. Klockan var troligtvis inte slagen 20.00. Domaren gjorde själv beslutet först att det var ett godkänt mål. Sen är det självklart att Trojas seketeriat som har hemmaögon, försöker påverka beslutet. Tråkigt, mycket tråkigt

URL: http://ihawk.blogg.se/
Robin89:
2009-12-29 21:49:37
Domaren va felfri i 59:59 minuter

Två poäng borde varit tre!
Jeppe:
2009-12-29 21:50:19
Vet någon varför Kesä utgick inför sista perioden förresten, Johan?

URL: http://ihawk.blogg.se/
Christian Zackariasson:
2009-12-29 21:52:23
Det borde varit mål... fyfan..

URL: http://blogg.aftonbladet.se/redhawks
AP:
2009-12-29 21:54:12
Det var 5 sekunder kvar enligt s24, om det spelar nån roll. Sekretariatet skulle hålla klockan 1sek.
johan:
2009-12-29 21:57:48
Ja som sagts här innan. Det skulle vara 5 sek kvar. Och målet föll inom de 5 sekunderna. Dessutom Dömdes det mål. Då kan man väl inte gå in och ändra det beslutet i efterhand?? Trojas sekretariat kan ju knappast vara neutrala i frågan. Mycket dåligt agerat av domaren i den frågan. I övrigt var Svensson i mål grymt bra!
Limhamn:
2009-12-29 22:01:07
Starkt Mif att vinna på straffar mot Troja och nu blir svårt för es lagen att möta malmö i kvalet !!!!
aik,:
2009-12-29 22:13:09
och ni ska till finrummet, klarar knappt TROJA,
Martin:
2009-12-29 22:17:48
Aik om ni sköter er ekonomi och drar till ryssland så kan vi sköta vårt tack på förhand :)
Andersson:
2009-12-29 22:19:21
aik //

Skall ni snacka? Ni utmålades som favoriter i år men har gått jäkligt knackigt.

Man åker inte upp till Troja och plockar enkla poäng så är det, har respekt för alla lag i serien.

För övrigt, jag orkar inte klaga på domaren, misstag händer, han har rätten och gå in och ändra, nu blev det fel, shit happens, folk skriker domarskandal i varje omgång ändå.

Hade det varit idioten Brolin så hade jag dock hojtat mig hes ;)
Rödhöken:
2009-12-29 22:26:42
Det skulle vara 5 s kvar av matchen, målet föll efter 4,5 s. Alltså borde det vara mål. Domaren blåser ju först för mål oxå men ändrar sig efter diskussion med det säkerligen superneutrala matchsekretariatet. Domaren var som sagt bra i 59 min 55 sek. Sedan gör han bort sig fullständigt.

Tycker Carl Söderberg gör en riktigt bra match idag, likaså Kesä så länge han spelade. Weihager är stabil ända fram till bjudning till 2-2. Samtidigt är det så svagt att dra på sig en utvisning för 6 spelare på plan direkt efter en time out så jag vet inte om Weihager sk ha hela skulden. Urbas oxå riktigt bra idag, liksom Mackan.

Straffarna är för jäkla snygga alla tre. Riktiga klasstraffar
Hansson:
2009-12-29 22:31:11
Vem la Malmös straffar?
:
2009-12-29 22:33:33
Carl Söderberg, Morten Green och Kim Staal
LARZ TIPPX:
2009-12-29 22:34:38
hänt har hänt. "slutgaggat"
nu ser vi framåt.
god hemfärd och tack johan.
Rödhöken:
2009-12-29 22:35:14
Aik, varför lägger ni er inte bara ner och dör. Ni som var seriefavoriter som nu närmar er konkursen...
Rosen:
2009-12-29 22:35:41
Klockan stod på 19:55, sedan skedde en ogiltig tekning... Efter det stod klockan på 19:56! Tekningen fick göras om men klockan stod kvar på 19:56 när det skulle dras tillbaka en sekund.

Malmö gjorde mål i slutsekunden och det dömdes bort. Målet skulle då egentligen inträffat när klockan stod på 19:59! Alltså godkänt!

Jag var där!
Ekström:
2009-12-29 22:37:38
Klockan stod på 59:56, men seketeriatet fick direktiv på att hålla klockan en sekund. Dvs klockan är 59:55. På Kristoffer Martins film från matchen, samma film som S24 använde, räknade man tiden från nedsläpp till mål till runt 4,3 sekunder. Dvs med en målkamera på plats hade man kunnat döma mål och gett tre poäng till Malmö. Enligt Robban Olsson ska man även ha visat filmen och tiden för domarna som erkänt sitt misstag, om detta nu var en korrekt film. Pinsamt!
Funhagen:
2009-12-29 22:42:23
Vet inte om det är mål eller inte - med Malmö-ögon är det ju såklart det ;o) Vill bara påminna att domaren pekar på målet för att visa att pucken passerat mållinjen. Ett mål är inte dömt förrän pucken släpps på mitten igen (eller som i detta fallet genom bedömning). S24-kommentatorn var helt inne på att det var mål bara för att domaren pekat på mål - vilket inte är hela sanningen...
Nåja - 3p kunde det varit, blev 2, är bättre än 1!
Nya tag!!!
Stickan:
2009-12-29 22:44:08
Konstigt sekretariatet säger att tiden var slut ;) Haha
Såg inte själv matchen, men pappa berättar det.
Frans:
2009-12-29 22:45:14
Jag har fått det bekräftat att det var mål! Domaren erkände efter videobevisning. Bra idag var endast 27,42,44 samt 55 så länge han var med.Andra linan ska inte vara nöjd med ett enda byte ikväll.I Tredje är det bara Ohlsson som får knappt godkänt. Fjärde får tre byten i flykten! Hur lätt är det att prestera då? Det är inte förstärkning jag ropar efter utan FORM. Jag vet att man inte är i toppform en hel säsong. Det släpper nog snart på flera av spelarna. 19 och 13 kanske hade mått bra av stå åt sidan en tid, så de inte blir för självgoda ty de spelade säkert 25 min var ikväll och spelade - 1 el 2.
R&B:
2009-12-29 22:49:39
Ja, katastrof, så här kan man inte ha det!
Tänk om detta var avgörande mål att gå till kvalserien eller inte.
Vafan är det som händer, domaren dömer mål, ändrar sig sedan (efter snack med SEKRETERIATET!!) Man undrar ju vad som pågår????
Är det bara Malmö som drabbas av detta, minns
1. Leksand ifjol, domaren dömer mål, men ändrar sig sedan - katastrof eftersom straffar är en psykologisk lek...
2. AIK, missade att Malmö g¨ör mål
3. Örebro, där domaren ändrar sig och dömer mål...
4. Mora, domaren missar att döma mål för han tror att målburen flyttat sig innan, vägrar titta på jumbotronen som han nu får....

Jag vet inte, händer kanske alla andra lag lika mycket, jag föjler ju inte dem. Det brukar jämna ut sig på 1000 år...
nöffeplidan:
2009-12-29 22:49:58
hade detta varit i en hockey demokrati där förbundet inte bara jagat mjuka stolar o lön ,så hade vi sluppit dessa situationer då hade förbundet krävt att målkamera skulle sitta i alla hallar utan undantag.förövrigt sekretariatet opartiska jo tjena det fick vi ju veta om för ett par år sen i en hall i norra skåne.

kul att calle börjar visa form synd att blomkvist går andra vägen.
Trojakillen:
2009-12-29 22:54:13
Domarn blåser Malmö på poäng - på aftonbladets första sida?
När samma sak hände Troja för två dagar sen såg jag min själ inget om detta i någon av våra större medier men när Malmö som för övrigt har en budget som överstiger lilla Troja med ca 3-4 ggr (ännu mer förra året).
Ja då ska det fram!!! Rena skämtet, Troja spelade dessutom ut Malmö i två perioder och var mer värda de tre poängen än Malmö!

Söderberg matchens lirare? syntes inte mycket tycker jag....men Mackan var dock bra i målet! I övrigt vill jag bara säga att JAG uppskattar din blogg. Tycker den är kannon. Mycket intressant att läsa även om man inte håller på Malmö i första hand....keep up the go work!

Lycka till nu i fortsättningen av serien, ni förtjänar att spela högre upp i seriesystemet men inte p.g.a att ni är ett gammalt storlag utan tack vare hårt arbete!
jimpa:
2009-12-29 23:05:22
väl skrivet Johan. Dock tycker jag tvärt emot dig gällande weihager.. Han e relativt stabil, men gör en del småfel även innan målet. Dessutom har han, som alla vet, ett jävla skott.. något som jag såg en gång idag, en halvchans. om detta är robins eller kalis fel, de låter jag vara osagt, men det känns som att han inte kan ta emot på ett tillslag, för att sedan skjuta, och inte direkt heller för den saken.:-s

Analysen av freddan är klockren!
Likaså svensson och urbas.
Gillar vad jag ser i söderbergs kedja.

En sak som jag saknar lite, är Staals målproduktion.
Straffarna var magnefika!
Vad hände med kesä? såg honom inte alls i 3:e..?

Läste något om Mattsson i nån kommentar innan, vilket verkar löst. Vad jag förståt så kommer han fullfölja kontraktet, men optionsåret kmmer han inte ta.. möjlighet att få en intervju där?:-P

tack för en grym blogg!
Tysken:
2009-12-29 23:39:32
Det är inget rykte om Mattsson, jag bara sa att jag har det på känn.. Tycker vi ska va glada över 2 poäng idag, trots missen i slutet för Troja va hetare idag! Det är bara att kriga på, Söderberg verkar ha mått gott av avstängningen, bara att hoppas att det håller i och kanske trappas upp lite tom! Men det där som Trojaseplaren gör, drar pucken mot klacken, det tycker jag inte man ska nonchalera!! Tycker det ska va avstängning några matcher faktiskt.. Riktigt osportsligt och direkt livsfarligt!! Tror att både jag och Peo hade varit i farozonen om den hade gått över :-S
Kenneth:
2009-12-29 23:45:19
Jaja, sluta beklaga er över "skandalen". Att inte avgöra innan sista sekunden mot Troja/Ljungby är rent ut sagt dåligt!
Malmö kommer inte ta någon direktplats till Kvalserien utan får rikta in sig på Play Off.

Om Växjö eller Mora dippar kommer AIK att ta den sista platsen. Det är den bittra sanningen för alla Rödhökar.
Chriz:
2009-12-29 23:50:08
Vill inte komma in här och trampa på enögda malmöhjärtan, men grattis till 2 ganska oförtjänta poäng och det där med "uppsnurrade trojabackar"...då undrar man ju i sitt stilla sinne hur många av malmöbackarna som käka varmkorv med både senap och ketchup idag för mellan varven blev dom riktigt förkylda.

men grattis ta 2 poäng bara...
Tysken:
2009-12-29 23:53:06
Ni var som sagt hetare Chris, men ni tog väl 3? sist va.. Eller förlåt, STAL!
LTJD:
2009-12-29 23:54:40
Regeln säger väl att mål endas kan dömas om man med säkerhet kan säga att det var ett regelrätt mål? Inte tvärtom, således helt korrekt agerat av domaren. Men, vart fan är målkamerorna?
Jimpa:
2009-12-29 23:54:43
kenneth: jag förstår din sensmoral och mening, men fakta kvarstår, något som även poängterades inför förra säsongen. Med målkamera hade det varit mål! 1 p kan låta som en piss i nilen, men i slutändan kan det avgöra kvalserie/play off, eller play off/inget.

en match rör sig om 60 minuters ordinarie tid. då ska alla sekunder avverkas. därmen inte sagt att jag tycker det är domarens fel.
:
2009-12-30 00:01:36
Andreas:
2009-12-30 00:06:29
Andreas:
2009-12-30 00:07:12
Vad händer med Kesä?
Andreas:
2009-12-30 00:08:34
Sorry, jag menar vad hände med Kesä... ;-)
mickan:
2009-12-30 00:19:27
Haha kul att jag är den ända tjejen xD
Hejdå♥

URL: http://sweetestlady.blogg.se/
nöffeplidan:
2009-12-30 00:57:38
vad gäller målkameror så är det sagt från flera håll att det är för dyrt .nu är det en sanning med modifikation.den utrustning som krävs kostar inte så mycket dock har vi ett problem .förbundet ska godkänna utrustning och där ligger en stor del av kostnaden.nog tycker jag att det skulle gå att hyra utrustning för dom klubbar som har så taskig ekonomi.

sen tycker jag det är dåligt av domarna i allsvenskan att inte utnyttja möjligheten att titta på jumbo tronen när man nu får göra så.
Chrille:
2009-12-30 09:58:24
Måste få säga att jag tycker att Jan Urbas var "killen hela dan" igår i matchen mot Troja/Ljungby!!!!
Bor själv numera i just småland och var och tittade på matchen i Ljungby! Och det kan jag säga.... Att om jag så skulle flytta till treriksröset som kommer mitt lag i själ o hjärta ändå att vara Malmö Redhawks!!! INGEN kommer någonsin att kunna ändra på det!!!!
Johan:
2009-12-30 11:06:55
Har läst tidningarna idag! Där står det att domaren hade överlägning med seketeriatet, vilket han inte får!!! Vet detta själv då jag sitter i seketeriat!! Så ett fett jäkla misstag att inte godkänna målet!!!
Osten:
2009-12-30 11:38:33
Ja du Johan säg det till dom som satt i seketeriatet när man dömde bort trojas mål mot löven hemma på exact samma vis(samtidigt som slutsignalen ljöd. Släpp det nu malmöbor ni blev trots allt utspelade långa stunder i första och tredje.
Tysken:
2009-12-30 11:55:27
Va fan har det med saken att göra?! Gå och hyvla dig Osten..
Pluto:
2009-12-30 12:29:38
Tycker Chriz sammanfattar det bra tysken...hehe förkylda hockeyspelare i malmö idag? ...hehe

"Vill inte komma in här och trampa på enögda malmöhjärtan, men grattis till 2 ganska oförtjänta poäng och det där med "uppsnurrade trojabackar"...då undrar man ju i sitt stilla sinne hur många av malmöbackarna som käka varmkorv med både senap och ketchup idag för mellan varven blev dom riktigt förkylda."
Tysken:
2009-12-30 14:19:09
Sitt Pluto, sitt! /Musse Pigg

Vem fan bryr sig om vad ni bölar över? Ni STAL 3 poäng av hos i Malmö?! Sluta sura nu, vi vann igår, så är det bara eller startade inte din raggarbil imorse? Ljungby, jävla hillbillyhåla..
Utbildad domare:
2009-12-30 15:02:15
Så här ligger det till killar. När domaren pekar mot mål så är detta ett tecken som syftar på att pucken är inne och inte ett beslut om ett giltigt mål. Jag stod igår rakt bakom seketariatet och det var linjedomare i konferens med huvuddomare och ingen annan som tog beslutet. Grattis till 2 pinnar och med tanke på straffarna så var ni NÄSTAN värda båda.
Chriz:
2009-12-30 15:20:51
Tycker tysken i från Malmö Räddhauwks kan åka ner till Berlin sätta sig i en bunker, blunda lite och drömma om sitt NHL-lag som aldrig någonsin kommer sätta sin fot i Elitserien igen.

Troja budget på 4-5 miljoner

Malmö budget på 17 miljoner

Summa sumarum 5-4 av 9 möjliga till malmö i poängskörd lagen emellan. Behöver man säga mera ? trots vår vetskap om att du irrar dig blind på att kalla hockeykultur-orter som lilla Ljungby på 14 000 personer för hillbillys, och ändå klarar inte Malmö av att roffa åt sig alla poängen. Borde du/ni inte skämmas isf!?..
Tysken:
2009-12-30 16:31:12
Skaffa större budget då LudaChriz!! Malmö = 4a Troja = ?! Hejdå Allsvenskan!
Johan B:
2009-12-30 17:18:45
Mål eller inte mål, matchen mot björklöven två dagar innan uppkom en exakt likadan situation. Mål eller inte spelar ingen större roll tycker jag. det viktiga är att sätta in målkameror, OM vi vill ha sådant i spelet. Personligen tycker jag att det är charmigt utan. Med kameror hade inte denna debaten blivit av, det skapas ett intresse kring matcherna. Men självklart skall det vara mål om det verkligen är det, det säger jag inget om.
Men för att använda en gammal klysha, sånna saker jämna ut sig i det långa loppet, precis som utvisningar och liknande. Sen att det ska behöva vara i exakta slutsekunden är ju bara olyckligt.

För övrigt tycker jag det var en väldigt bra match. Ett troja som i mina ögon äger större delen av matchen och Malmö får slå ifrån sig mestadels, framförallt i första perioden. Ett 2-0 resultat efter 20 minuter hade inte varit orättvisst.

I andra spelar Malmö upp sig bra, det syns att de har en medelvikt som är högre än trojas. Malmö är riktigt tunga, i det offensiva är det positivt men i det defensiva är det negativt. Att det bara stod 2-1 efter andra var i underkant för malmö.

I tredje är det åter igen troja som tar tag i spelet och styr matchen. Men när malmö kommer upp är de som sagt tunga. Det som imponerade på mig var att M. green tog enomrt många tekningar i A-zon som ledde till bra tryck och oftast avslut på mål.

Summa summarum en mycket sevärd match, även om slutresultatet inte va det roligaste i mina ögon. En troja seger speglar mer matchen. Malmö kan tacka Markus Svensson för en heroisk insatts i målet. Helt sjukt vad bra han va, även om många avslut landade i magen.

Antingen så har ni väldigt låga krav på Söderberg eller så har jag väldigt höga krav. Jag tyckte mig inte se honom ett skit under matchens gång. Visst han gjorde två assistpoäng men trots det önskar jag ändå inte honom i mitt egna lag. Då tycker jag faktist att kedjan med Green och Staal gjorde en mycket bättre match. de är ordentlgit tunga i A-zon och skapar alltid tryck och kommer alltid till avslut.
Höj era krav på Söderberg, det är inte mer än rätt. Han har spelat i landslaget för inte alls länge sen och ska vara ledaren i laget.
Johan B:
2009-12-30 17:22:58
Glömde nämna en annan sak.
Johan, som för övrigt skriven en väldigt trevlig blogg, vädjade till suppotrarna att åka med till den kortaste bortamtachen i serien.
Det är som sagt bara en tvåtimmars resa upp till Ljungby och det är den korstaste resan i serien. Men ändå så va det inte fler malmöiter där. Stor eloge till er som tog er till sunnerbohov och hjälpte till att höja stämningen. Men varför följde inte fler med? Är det inget större intresse för MIF i Malmö?
Som trojan vet jag bara hur det ser ut där. Till oskarshamn åkte det med två busslaster och det är 3 timmar dit, en liten jämförelse bara. Med tanke på hur stor stad malmö ändå är trodde jag det skulle komma fler.
Johan:
2009-12-30 17:35:36
Johan B: Tack för en samlad och bra analys, även om jag inte håller med dig.
Danskarna i Malmö igår var den sämsta kedjan.
I Söderbergs kedja var det Urbas som var klart bäst.

Håller med dig om att fler borde kunna åka till Ljungby. Men ska inte klaga på det, då där ändå var 200 Malmöiter på bortasektionen. Tycker det är ok, men inte mer.

Angående resan till Oskarshamn så undrar jag vilket håll ni kör för att det ska ta tre timmar?
Det är sex mil till Växjö och därifrån är det 12 mil. Totalt 18 mil. Förvisso på en rätt kass väg från Växjö till Oskarshamn, men för att man ska ta 18 mil på tre timmar ska snitthastigheten vara 60 km/h. Det tror jag tom där finns fordon i Ljungby som fixar att köra det som står på skyltarna ;-)

URL: http://mrmadhawk.se
Chriz:
2009-12-30 18:06:11
Förra året hade ni en budget på över 30 miljoner samtidigt som troja precis nådde upp till 4 miljoners strecket. Vilka gick till Play-Off och vilka borde skämmas att tom hamna utanför topp 7 i HockeyAllsvenskan med en Elitserie-mässig spelarbudget.

Detta året har varit tyngre men minst Oskarshamn och Sundsvall kommer vara efter Troja i tabellen...precis som man är i skrivande stund. Allsvenskan är Malmö Räddhauks hem det samma gäller för Troja.

Oddsen på att ni går upp kontra vi åker ur är inte ens 1 på 100. Ni går aldrig upp - klapp klapp !!
Johan B:
2009-12-30 19:44:56
Johan vi delar uppenbarligen inte uppfattning bara,inte mer med det.smaken är som baken haha.

Om jag inte missminner mig så var det det första snöovädret som inträffade under den resan så det berodde säkert på grund av det. sen kan jag ha misstagit sträckan ljungby-oskarshamn. men sen som du sa så är inte vägen den bästa mellan växjö och oskarhamn.

Men jo det finns fordon som går så snabbt som skyltarna säger;)
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan