Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Tränaren jag snackade om...
2010-04-23 07:53:50
Här här har ni det jag snackade om i tisdags.
http://www.sydsvenskan.se/sport/ishockey/redhawks/article794239/Percy-vill-ha-Challe-Berglund.html

Och så här ÄR det:
Percy har erbjudit sig att betala för Challe, men klubben har sagt nej. Man vill ha de tränarna man har tillsatt och vill stå på egna ben. Man vill inte skapa oreda igen.
Och genast får ni facit på varför Berglund har tvekat med Modo. Han har nämligen ett drömerbjudande från Percy Nilsson.
Ska bli väldigt intressant att se om klubben verkligen står på sig med detta. Nu när det blivit en offentlig hemlighet.

Den riktigt inbitna hockeysupportern förstår naturligtvis att Percy Nilsson bara vill Malmö väl med detta erbjudande.
Men gemene man har nog tänkt åtminstone två saker vid frukostbordet på morgonen:
- Är det nu cirkus i Malmö igen?
- Hade inte Percy Nilsson lagt av med att satsa?
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Hockey
Match
Jonas:
2010-04-23 07:58:53
Får ni challe i båset så är det hatten av för min del. Det vore en riktig förstärkning, och då kan inte ens Nicklas ericsson mäta sig :>
Mats:
2010-04-23 08:13:09
TA CHALLE FÖR F-N NÄR NI FÅR ETT SÅDANT HÄR TILLFÄLLE MIF.
DET GÅR INTE ATT KÖRA HEMKOKT HELA VÄGEN OM MAN VILL UPPÅT.
NY RÖST, NYA TRÄNINGSMETODER, RESPEKT SAMT TIDIGARE FRAMGÅNGAR=
CHALLE BERGLUND. DET BLIR INTRESSANT ATT SPELA I MALMÖ REDHAWKS
M.M.M.M.M.M.
Jussiforever:
2010-04-23 08:23:13
Percy har absolut en poäng, Malmö har egentligen inte råd att chansa, detta laget MÅSTE ta sig till kvalserien. Allt annat är ett stort fiasko!!

Men, kunde inte Percy kommit på nån bättre än Challe?
Om han nu är redo att slanta upp, hade jag kunnat tänka mig att fylla på med Sandström i båset.

Eller, om nu Percy känner att han har för mycket pengar så finns det en back därborta som heter Kim Johnson. Lägg pengarna där istället Percy!
MIF REDHAWKS:
2010-04-23 08:31:13
Klart som FAN att klubben skall låta Challe bli huvudtränare i Malmö kommande säsong, sen att Percy väljer att i.s.f. betala hela han lön gör väl inte saken sämre.

Precis som ovanstående nämnde så kan man inte bara köra på HEMKOKT.
nöffeplidan:
2010-04-23 08:41:24
här är ett dilemma som klubbledningen måste lösa för att vinna trovärdighet.om man har ambitioner att sträva uppåt i serien kan man inte chansa man måste ta in all hjälp man kan få.även om det kommer från percy,och challe skulle höja lagets trovärdighet en nivå minst.

R&B:
2010-04-23 09:12:34
Komigen!
Ta hit han bums! Resultat är det enda som räknas!!!!
Det är väl inget fel att externa sponsorer går in och lägger pengar!?!

Nä, det gäller att satsa och kvalserien är ett måste iår!
Alex J:
2010-04-23 09:40:47
Inse. Challe passar inte i MIF. Jag tycker Percy skall hålla sina fingrar ur Redhawks-burken så mycket det bara går..
Bäcköring:
2010-04-23 09:44:15
Knepig situation. Gillar ändå att klubben står på egna ben. Extern målinriktad finansiering är bra men då ska det vara klubben som ber en finansiär att sponsra en värvning de kollat ut att de vill ha. Inte tvärt om.

Vidare kan jag poängtera att jag är leksing och jag anser att både vi och ni har dåliga erfarenheter av "snabba" lösningar med tunga namn. Ge den sportsliga ledningen arbetsro och en möjlighet att bygga långsiktigt på riktigt.

Ska bli kul denna säsong när även mitt lag satsar hårdare på hemkört!
Tysken:
2010-04-23 09:44:45
Haha, på vilket sätt passar han inte i MIF?
Jussiforever:
2010-04-23 09:57:45
Ursäkta mig.. Men kan någon presentera vad Challe har vunnit som TRÄNARE?
Han var assisterande i djurgården under några usla säsonger.
Som tränare i Timrå har han inte heller vunnit något. Ok, ett par slutspel har det väl blivit, men ändå.. Om ENDA meriten är att ha gått till slutspel ett par gånger så är det väl en hel del som har liknande meriter?

Har absolut inget emot att Percy eller någon annan extern finansiär går in och pyntar för spelare/ledare. Men letar man efter ett tungt/erfaret/rutinerat namn på tränarsidan hade jag inte valt Challe Berglund.
:
2010-04-23 10:05:02
Det är ju bara dumt att intet ta in challe , ung sugen perfekt för malmö! Det är ju bara sandlådenivå av Malmö att leka stolta och korekta. In med challe nu snälla! Peo tjatar ju om hur han vill ha tre tränare så vad är problemet. Nu skulle han slippa bry sig om det och sköta sitt sportchefjobb i stället!
Kramsnitch:
2010-04-23 10:24:04
Jag håller med Jussiforever!

Låt Percy hjälpa oss få hem Kim Johnsson från NHL! Det hade varit en dröm!
Jussiforever:
2010-04-23 10:28:37
Blir faktiskt förvånad över hur många som skriker "HURRA, ta in Challe!". Trodde de flesta ville se Olsson och Magnertoft.

Kom o tänka på en annan sak när jag läste sydsvenskan i morse. Det var lite flashback till för sådär 10-15 år sedan.. Ni vet, då inte internet var först med allting och det faktiskt var spännande att öppna tidningen för att läsa om alla stora namn som var i svängen i Malmö. Verkligen andra tider nu..

Johan! Hade varit intressant att köra nån intervju med tex Timrås supportrar för att få större inblick i hur Challe har varit däruppe och hur han uppfattas av dem! Är de glada över att bli av med honom? Varför isåfall? Har han överpresterat/underpresterat enligt dom, osv..
Nick:
2010-04-23 10:48:36
Percy,lägg pengarna på 2-3 toppspelare istället ...det är på isen det avgörs inte i båset.
Jussiforever:
2010-04-23 11:00:57
Johan! Du skrev såhär i tisdags: "Först ska jag ringa ett par andra personer och avvakta ett par saker samt givetvis försöka få tag i huvudpersonen själv för att känna honom på pulsen."

Den intervjun med Challe Berglund hade varit grymt intressant att läsa!! Jobba på det!
Ekan:
2010-04-23 11:01:33
Enda klubben i Sverige som nekar en extern sponsor att sponsra. Undrar om Leksand nekar Ejendal?
Johan:
2010-04-23 11:09:11
Ja, det hade varit intressant att snacka med Challe själv, men nu är det ju totaldött, eftersom klubben verkligen sagt att det inte ska bli någon förändring.
Så, vad skulle Challe egentligen säga? Inte mycket skulle jag tro...

URL: http://mrmadhawk.se
P:
2010-04-23 11:15:26
Tycker mig höra cirkusmusik från malmöarena.
gylle:
2010-04-23 11:21:19
kanske challe presenteres idag? :)
Malmohenke:
2010-04-23 11:32:52
Kvällens överaskning 19.01?????????
Och att klubbens ledning sagt att nuvarande lösning gäller. Tja, dom har ändrat sig förr

Problemet är att lyckas det nu inte med challe så strå man där och är beroende av Percy igen.

Vill gärna ha challe i båset men....
Östgöte:
2010-04-23 12:03:59
Tycker som någon skrev ovan, OM Percy ska börja lägga sig i igen så bör det vara på ledare och spelare som klubben scoutat och vill ha, inte på någon som Percy tycker att vi borde ha.
Tysken:
2010-04-23 12:26:59
Åh, OM dte bara vore Stephan "Lillis" Lundh =(
Mattias (Teus):
2010-04-23 12:27:16
F-n vad förvirrat det har blivit i tränarfrågan från att ha varit solklart i början av förra veckan.

Känns som det sätts onödig extra press på Olsson och Magnertoft (om de nu fortsätter i samma konstellation), men ett "tack, men nej tack" från ledningen angående Berglund är samtidigt ett bevis på att ledningen tror på dem.

Hur det än blir med detta, så hoppas jag Olsson/Magnertoft har/har haft någon talan.
Tysken:
2010-04-23 12:37:39
Håller med Teus, hoppas verkligen att dom vet om detta och har hållit tyst för att galan ska få full effekt, det vore iofs väldigt imponerande att det inte har läckt ut isf..
Ekan:
2010-04-23 12:38:43
Östgöte; Det är en sanning med modifikation. Challe är inte scoutad av Mif för klubben skulle inte med ha råd med han utan hjälp av en extern sponsor. Glöm inte att Karlström ska ha lön nästa säsong också plus att man nu även har Magnertoft på lönelistan. Detta för oss till sakfrågan.

Har Mif råd att tacka nej till en extern sponsor bara för han heter Percy Nilsson? Vad ni än säger så är Olsson/Magnertoft en budgetlösning. Det kanske blir väldigt lyckat, det vet vi först efter säsongen. Om pengarna kommit från Nisse Svensson, hade man sagt nej då också?

Det Percy ville var att ha en erfaren tränare i båset. Att det råkade bli Challe var väl för att han ansåg att det var den bästa som var ledig.

En ganska intressant situation att diskutera tycker jag.

Johan, din åsikt i frågan?

Tysken:
2010-04-23 12:50:34
Instick: Magnertoft hade redan lön..
Ekan:
2010-04-23 13:27:21
Tysken; Är inte A-lagets verksamhet separerat från U och J lagen eller är det bara U? Vet faktiskt inte. Det är möjligt att J ingår i samma budget och ja, då hade han redan lön från Redhawks. Dock tror jag att både han och Olsson fått en liten löneökning.

Någon som är insatt? För i Redhawks AB ingår väl bara A-laget eller?
Andersson:
2010-04-23 13:39:19
För helvete, jag blir rädd över hur många som verkar glömt redan hur det gick när Percy var igång och slantade upp på egen hand.

Tränar rekryteringar sköts av SPORTCHEF och KLUBB!!!!, inte av han som äger arenan, hur svårt kan det vara?

Skulle Percy få gå in och göra detta så är vi ju tillbaka på ruta 1 igen? Som en icke självständig klubb på egna fötter med ett icke sunt sätt att agera.

MIF är en egen klubb nu, låt det förbli så! Vill inte se någon inblandning från Percy, mer än arenan vilket han såklart har extremt mycket cred för men även tjänar bra pengar på, han är inte dum.
Framåt Malmö !!:
2010-04-23 13:42:58
HA HA fan vad jag diggar Persy !!
Sen visst det finns perspektiv att tänka i den här storyn...

Kärlek Malmö !!
Tiburon:
2010-04-23 13:57:53
Jag förstår Percy till fullo, idag måste han se till att sin hyresgäst har en produkt som är gångbar samt som största enskilda aktieägare i AB Malmö Redhawks inte riskerar något med oprövade kort som Robban & Magnetorft.
Det känns nog rätt surt att stå sidan om titta på när sffrorna talar sitt tydliga språk, Arenan behöver elithockey & ett lag som är med & krigar på allvar i högsta serien.

Man skall inte kasta för mycket skit på Percy om att han styrde föreningen si & så, det var hans pengar.
Hur tror ni att föreningen styrs idag? Vilka aktieägarkonstillationer sitter representerade på vilka platser idag & med vilka mandat i styrelsen, eller trodde ni att vi tog en kille med rolig frisyr ifrån gatan & gjorde honom till VD? Nej det är många som sitter & styr som har intresse i bolaget, så även Percy.

Tiburon
Andersson:
2010-04-23 14:12:08
Tiburon //

Jo men samtidigt var Percy själv med och bidrog till att MIF hamnade där de hamnade, där vi är nu med andra ord.

Visst fan finns det intresse på så sätt men klubben skall inte styras av personer utifrån, vilken ordentlig klubb gör så?

Percy äger arenan, han är INTE med i klubben på annat sätt än hedersordförande.

Vi är där vi är, så enkelt är det, hade saker och ting skötts rätt så hade vi antagligen spelat elitseriehockey i Malmö Arena men det har klantats och då är vi där vi är.

Skall klubben börjas skötas från mer än ett håll igen så kan vi glömma allt som heter elitserie och förankring, det kan du räkna med.

Percy får såklart göra vad han vill med sina pengar och han har satt MIF på kartan men det betyder inte att vi skall och måste återgå till ett osunt mönster igen.

Vi har 2 tränare som Sportchef och klubb utsett, hur fan ser det ut när en person utanför raggar egen tränare och ifall den då skulle få ta över?

Jag lägger mig själv på is ifall cirkusen börjar igen, jag är inte intresserad av ännu ett varv i pajaseriets förlovade land.
Tysken:
2010-04-23 14:14:09
@ Andersson: Det finns En stor skillnad mot Percys föregående "sponsring". Förr så pumpade han in pengar i klubben, klubben värvade efter den stora pott man hade och när Percy drog sig ur så stod man med svansen mellan benen och fick knappt in hälften av lönerna man hade kontrakt på.. Nu så verkar det som att Percy vill finansiera enbart ett specifikt namn, likt Ejendahl i Leksand, vilket innebär att Percy garanterar denna persons lön och således äventyras inte klubbens ekonomi överhuvudtaget! Det är ett mycket smartare alternativ än att pumpa in pengar i klubben och riskera att man tappar kontrollen som hände bla Peter Andersson..

Jag tycker att det är ett bra förslag faktiskt men jag tycker att Peo och styrelsen ska välja namnet ihop, Percys motkrav kan isf vara att det ska vara ett aktat namn som Lillis Lundh, Challe eller Uffe Dahlén exempelvis..

Det är en bra chans som innebär att Malmö inte riskerar någonting, iaf inte ekonomiskt..
Andersson:
2010-04-23 14:14:17
Eller ja, han är inte med i den sportsliga ledningen så att säga, låt nu för fan folk få sköta sitt utan avbrott, annars kan vi skrota skiten helt och hållet.
Andersson:
2010-04-23 14:30:42
Tysken //

Möjligt att det ser lite annorlunda ut men jag trodde och hoppades på att vi fans överlag ville se ett MIF med mer trovärdighet, det ser jag inte ifall Percy ger sig in i cirkusen igen med tanke på hur det sett ut tidigare.

Kan inte klubben skötas på egen hand så kan vi lägga ner istället.
Tysken:
2010-04-23 14:52:05
Det är ju precis detta som är dilemmat, hälften klagar på allt och alla med citat som: " Det ser ju för fan ut att bli samma jävla sopbackar nästa säsong", "värva Ovetchkin, värva halva Björklöven, värva från danska, österrikiska och finska ligan" mm mm mm.. Sedan har vi andra halvan som är mer försiktig där du verkar ingå som vill bygga vidare i lugn och ro och satsa ungt och bygga, helt OK men där finns 2 stora nackdelar:

1. Våra bästa spelare kommer att lämna år efter år och Peo kommer att få ett helvete att ersätta dom varenda säsong, det kommer såklart inte att lyckas i längden och det blir svårare och svårare att gå upp!

2. Folket runt Malmö (Iaf den största delen) är förbannat tjurskalliga och efterkloka hela tiden vilket kanske kommer att få sponsorer osv att se det som "varför tog vi inte Challe när vi hade chansen, nej en sån här inkompetent/feg förening vågar jag inte satsa mer på, jag hoppar av! Vilket givetvis sänker vår budget ytterligare och det blir svårare att gå upp..

Tro mig, jag älskade "Babyhawkstiden" och gillar det hemvävda stuket, men i varje stark grupp måste det finnas en tydlig och stark ledare, det var inte "Kalis" och jag betvivlar faktiskt att Robban + Mackan har kunskapen som krävs, dessutom har dom på långa vägar inte den rutinen och erfarenheten som krävs! Därmed inte sagt att just Challe är rätt man, som jag har sagt 100 gånger så ser jag Stephan "Lillis" Lundh som rätt man för jobbet, han har tränat U18?-landslaget och kan den nya hockeyn och är dessutom en betydligt bättre matchcoach än Kalis är!

Jag tycker faktiskt att detta är värt att hoppa på, men som sagt, Percy ska inte välja utan det ska styrelse och sportchef göra.. Köper inte Percy detta så får det vara så, han ska absolut inte styra och bestämma något!
Tiburon:
2010-04-23 14:54:18
@Andersson

Klubben kan inte klara sig på egen hand, klubben är fortfarande skyldig ungdomssektionen/IF Malmö Redhawks stora pengar som man lånat ifrån barnen för att täcka upp kostnader som löner innan bolagiseringen.
Dessa pengar har undommarna & barnen inte sätt en skymt av ännu!

Att Percy vill hjälpa klubben är väl bara sunt & bra för klubben, men krafter inom klubben lobbar för att Percy skall hållas utanför, klubben satt i skiten pga Percy inte kastade ut mer pengar på en dålig skött klubb, så fort Percy sa nej var katastrofen ett faktum & vi satt i skiten upp över öronen.

Percy sponsrar idag klubben med en lägre hyra på Arenan & har blivit synad av skattemyndiheten för det (för låg hyra).

Så nej, lägg inte ner skiten för att klubbens största välgörare vill hjälpa till, utan lägg ner skiten som stavas prestige!
Andersson:
2010-04-23 15:00:35
Tysken //

Jag tycker absolut vi skall bygga men smart, tycker vi är på rätt väg, vi behöver absolut spets för att ta oss till en KS och klara den tex.

Att Kalis lämnade säger jag inget mot, jag litar på Peo där och det man hört, ingen rök utan eld.

Och visst det är möjligt att Olsson/Mackan inte räcker till men det får klubben själv upptäcka isåfall, det är klubbledning som tagit beslutet och då måste man tro på att de har koll på saker och ting.

Att någon som inte är med i klubbledningen skall få jaga tränare är ju så snett som något kan bli, då ber man om problem.

Skall ny/nya tränare anställas så skall det vara direkt från Sportchef och de som sköter den sportsliga sidan, inte från den som (visst sitter på störst aktiepott) men inte är inblandad i klubben och skall ta de besluten.

Skall vi låta folk trampa över andras ansvarsområden igen så kommer bygget raseras och DÅ! blir det jobbigt och behålla spelare och försöka komma någon vart, och bygga upp något trovärdigt där spelare faktiskt vill något och inte bara tjäna stålar.

Jag undrar hur mycket Challe hade fått i eventuell lön av Percy? Balansen hade ju flugit all väg igen.
Tysken:
2010-04-23 15:06:08
Jag säger ju att sportchefen ska bestämma, det kanske han har oxå? "Styrelsebeslutet" på 2 tränare kanske bara var mörkläggning? Vi får helt enkelt se ikväll..

Vad spelar det för roll hur mycket lön Percy ev betalar till Challe? Det kvittar väl fullständigt?! Det har ju absolut INGENTING med Redhawks ekonomi att göra..

Fricke:
2010-04-23 15:09:08
Jag tror stenhårt på Robert och Marcus!!
Andersson:
2010-04-23 15:09:44
Tiburon //

Du får det att låta som att Percy inte hade något och göra med att det sket sig? Missförstå mig inte, jag avgudar Nilsson för det bra han gjort men i och med hur han styrt och ställt så har folk kunnat klanta sig, det rörde sig i en ond cirkel.

Okej, jo jag vet att klubben fortfarande är skyldig men jag räknar också med att nuvarande styrande folk inte är helt lost eller förskingrar mer och faktiskt har en plan för att betala tillbaka.

En sund inställning helt enkelt. Skall man sanera så får man göra det ordentligt, annars försvinner återigen, det magiska ordet, trovärdighet.

Helt klart medveten om vad Percy gör idag och jag har aldrig ifrågasatt hans hjärta eller var han vill ha MIF (och vi andra såklart) men rätt väg är inte enligt mig och låta han ta egna beslut från aktiepoststol och trampa över sportchef, ledning och i praktiken i detta fall över tränarna också.

Välgörare absolut, men återigen, hans välgörenhet har inte bara varit till godo för MIF faktiskt.

Prestige? Nej inte det minsta, men jag har längtat så in i helvetes länge efter ett lag som man kan se vettig grund i, där saker och ting görs som det skall göras och produkten av detta blir framgång på ett eller annat sätt.

Jag är inte sugen på att vi skall förflytta oss bakåt igen.
Andersson:
2010-04-23 15:12:29
Tysken //

OK! läste lite fel då.

Tja det har ju med vad för bild utåt MIF vill visa upp?

Anställer vi högavlönade tränare via P.N eller via Sportchef - dvs den som har området och skall ta de besluten och rimligtvis också förhandla fram en rimlig lön.
Tysken:
2010-04-23 15:19:40
Ja helt klart kan bilden av oss påverkas, men det är väldigt viktigt att isf klargöra att det gäller endast tränaren, det har ingenting med klubbens finanser att göra osv.. Hur stor lönen är tycker jag inte spelar någon roll, det är Percys problem.. Vill man att ett bra/stort namn ska leda en i HA så får man nog betala en del, det vet nog hela hockeysverige om.. Br atränare lockar även bra spelare!
Andersson:
2010-04-23 16:05:41
Tysken //

Nä men jag undrar hur det blir ifall man låter Percy göra en sån här sak, nöjer han sig? Jag tycker inte det är ett alternativ överhuvudtaget.

Jag är för övrigt inte extremt imponerad av Challe som tränare, med tanke på hur det slutat när vi jagat "stora" tränarnamn tidigare så avstår jag gärna med det argumentet också ovanpå att vi har våra tränare klara redan.
Niklas:
2010-04-23 22:27:34
Kan inte Percy bara låta mif vara? Har han inte insett att det var hans jäval ideliga inblandning i klubben som höll på att skjuta er till konkurs?

Nu när ni börjar komma på fötter dyker han upp och ska in och leka lite....

Jaja hoppas för eran skull att han är ute ur leken och ni får fortsätta på egna ben/ Ett Rögle Fan!
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan