Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Så ser upplägget ut för Malmö i sommar
2010-03-22 15:20:16
Utslagna i fredags, men planeringen inför 2010/2011 är igång.
- Man måste vara förberedd och jag har haft planen klar för hur sommarträningen ska se ut ett längre tag, säger Jonas "Bullen" Morin som är fystränare i Malmö Redhawks.

Så här ser upplägget ut för Malmö:

22 mars - 18 april: Semester, men individuell träning gäller.
19 april - 4 juli: Sommarträning gemensamt under elva veckor.
5 juli - 1 augusti: Semester, men individuell träning gäller.
2 augusti och framåt: Säsongen börjar, men när man går på is är upp till Göran och Robert.

Hur blir då träningsupplägget?
Enligt Morin så kommer man att köra ungefär som tidigare, men siktar givetvis på att förbättra detaljer. Man såg naturligtvis att Almtuna orkade mycket mer än Malmö och kommer försöka täppa till sådana luckor.
- Sedan kommer vi att sätta fokus på varje individ, vad var och en behöver. Vissa behöver hjärta & lunga, medans andra behöver bygga på sig. En annan sak som är väldigt viktig är att man äter mycket och att man framförallt äter rätt, berättar Jonas.

Blir det semester själv nu då?
- Nej nej, jag ska planera för juniorlagen nu också. Det är nu jag får jobba på allvar, avslutar "Bullen" och skrattar.

* * *

Med fyra veckors semester, elva veckors träning och fyra veckors semester så är det just idag 19 veckor till den 2 augusti och 2010/2011 börjar. Det är faktiskt inte SÅ lång tid. 133 dagar närmare bestämt.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Träningsrapporter
Match
Marcus:
2010-03-22 15:27:24
Förutsatt att Hersley, Kesä, M. Svensson, Alvarez, Staal och Hardt signerar nya kontrakt så behöver man (nog) bara kompletera truppen med 4 spetsvärvningar som jag ser det. 2 backar och 2 forwards som går in i 1:a och 2:a linan. Borde räcka för top 3 nästa säsong. Den som lever får se...
Mif:
2010-03-22 15:34:29
Tycker det låter som det brukar, skippa semestern för Damgaard m.fl. som behöver träna stenhårt för att inte göra bort sig igen!


11 veckors träning och 8 veckors semester med "individuell träning". Är det standard i hockeysverige att man har ledigt så mycket?? Kanske är förklaringen till att malmö aldrig räcker till i slutet av säsongen och får massa skador!

Robin89:
2010-03-22 15:45:42
Håller med Mif, 8 veckors semester med individuell träning känns väldigt mycket. Bara att hoppas killarna tränar på bra under den tiden.
Göran Andersson:
2010-03-22 15:47:13

jag tror att det är dags att omvärdera träningen,

ser man tillbaka och ser vilken typ av träning
det var för tex Malmö under guldåren 92-94
under Timo Lahtinen sp skiljer det en hel del.

under Timo Lahtinen började man med brottning
och cykling istället för det det legendariska
som alla andra gör också, det gäller att ligga
före och planera och jag tror på variation
och speciellt denna säsong när man inte hängde
med i tempo eller snabbhet,
dagens ishockey är väldigt beroende på snabbhet
att vara stark när man tränat mycket brottning
och cykling kan vara väldigt viktigt i slutet
av säsongen när det ev. är dags för viktigaste
matcherna för säsongen, vinna eller försvinna.

mvh
Göran Andersson
Malmö
Johan:
2010-03-22 15:52:20
Faktum är att jag satt och räknade på det där med hur mycket lediga man egentligen är.
Och hockeyspelare jobbar faktiskt, om man räknar bussresorna som jobb, minst lika mycket timmar som en vanlig svensson gör. Minst 40 timmar per vecka.

Säg en vanlig vecka så här:
Måndag - träning. Arenan vid 09 och därifrån 13 = 4 h
Tisdag - träning. Arenan vid 09 och därifrån 13 = 4 h
Onsdag - match hemma. Arenan vid 10 för värmning 11, därifrån 12.30 och sedan samling 17.00 igen för match. Ifrån matchen vid 22 = 7.5 h
Torsdag - träning. Arenan vid 09 och därifrån 13 = 4 h
Fredag - bortamatch mot säg Oskarshamn. Samling 10 Värmning 11, sedan avgång 13, hemma igen vid 03 = 17 h
Lördag - Ledigt
Söndag - träning. Arenan vid 09 och därifrån 13 = 4 h

Detta ger 40.5 timme på en vecka och då har man ändå bara haft två matcher.
Vissa veckor är det tre matcher, varav två är borta. Och detta var en relativt kort resa.
Så under säsongen så är dom lika mycket på jobbet som en vanlig Svensson.

Men visst är åtta veckors semester rätt mycket. Jag hade kunnat köpa tre veckor nu och tre veckor i sommar. Men kan å andra sidan alldeles för lite om träning för att kunna uttala mig om det och ha argument för saken.

URL: http://mrmadhawk.se
Mif:
2010-03-22 16:21:24
Torsdag - träning. Arenan vid 09 och därifrån 13 = 4 h

Hur menar du? jag får inte betalt för tid jag tillbringar på jobbet utan att arbeta, som t.ex dusch efter jobbet eller träffa kollegor.

Dom tränar väll oftast max 2h plus eventuell teori?

Jag förstår hur du tänker men man borde kunna sätta lite större krav på elitidrottare än på en vanlig svensson. Karriären är kort, vilket de kräver hög lön för, borde man inte i kunna kräva lite mer arbete då?
Rödhöken:
2010-03-22 16:25:05
Måste säga att jag blir förvånad över träningsupplägget. Tycker det låter som ett alldeles för bekvämt upplägg för spelarna. Okej att de ska ha lite ledigt direkt efter säsongen är slut men 4 v låter mkt, 2-3 veckor mer acceptabelt. Samma sak med somarledighet, 4v ujujuj...

Att "bara" ha 4 h träning/dag vilket i realiteten innebär ca 2h effektiv träning under säsongen låter oxå lite lite. Förväntar mig faktiskt att elithockeyspelare ska orka träna och tävla hårdare än så här och jämför då med tex orienterare och skidåkare och hur mkt de tränar, och där är det inte tal om 8 veckors ledighet under ett år om man vill tillhöra världstoppen.

Och vad innebär individuell träning under ledigheten?

Men här kan ju finnas en förklaring till att spelarna inte riktigt orkade hela säsongen...

Erik Göteborg:
2010-03-22 16:31:06
Hörde ett intressant rykte, kirill starkov till Malmö

Han var helt strålande i frölunda under j-20 perioden, efter detta har karriären gått åt helt fel håll och de som alla trodde var en blivande storstjärna har stoppat helt

Nu kan han alltså hamna i MIF snacka om att de gått åt helvete för den grabben :P
Hasse:
2010-03-22 16:32:26
Fredrik Eriksson till Dif, kom ihåg var ni läste det först.
Baloo:
2010-03-22 16:37:04
Hört att denna spelare är nära Malmö, är han bra?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2372
Johan:
2010-03-22 16:48:29
Jag räknar den tiden som de obligatoriskt ska infinna sig på arenan. Oftast har man ju fys före isen också. Och ibland teori.
Visst ska man ställa krav, jag är helt för det. Men att börja gå in och röra för mycket under säsongen tror jag inte är rätt. Det är så många dagar som är uppbokade. Tror man hade fyra hela dagar ledigt i januari.

URL: http://mrmadhawk.se
Jörgen:
2010-03-22 20:03:57
Jag tror att det blir väldigt fel om man jämför reguljärt arbete med elitidrott. Inom elitidrotten belastar de sina kroppar ganska rejält och måste få tid att återhämta sig.

Dock håller jag med flera här om att fysträning borde vara av hög prioritet inför nästa säsong. Det är märkligt att Malmö Redhawks har problem med orken säsong efter säsong.

En vän till mig myntade "dump and change" (från "dump and chase") under några mediokra säsonger på 90-talet. Tycker att vi fick se en massa "dump and change" även denna säsong och det duger inte.

Något annat som inte duger är passningsspelet. Maken till mediokert passningsspel. Passningarna skall vara på bladet FRAMFÖR spelaren inte på skridskorna eller BAKOM spelaren.

URL: http://www.roligahistorier.com/
JOE Sakic:
2010-03-22 20:31:12
Jag tycker att det är dags för Bullan och dra vidare,vi måste ha en annan fys/dietist tränare,det är även spelare har klagat på hans sätt.
spelarna i mif har det för lyxigt,med så mycket ledighet och lätt på träningen.
mika:
2010-03-22 21:56:01
8 veckors semester??? ojoj, friidrottare har ca 2 veckor ledigt efter att utesäsongen tar slut i september/oktober. Sen börjar uppbyggnaden inför nästa säsong.
Ofta dubbla pass under uppbyggnaden och max en vilodag/vecka.

Dessutom har de flesta ett jobb bredvid. De absolut bästa har sponsorer så de klarar sig men annars jobbar de flesta i landslaget.

I MIF är där inte alltför många på landslagsnivå men har ändå inte helt pissiga löner.

ekan:
2010-03-22 22:36:21
Malmö har en tendens att knyta till sig spelare som väger mellan 90-100 pannor. Man kanske skulle försöka få in lite mindre och kvickare spelare som man har en bra mix inte bara åldersmässigt utan även storleksmässigt. Tror inte Malmö är sämre tränade än andra lag men en mindre spelare är oftast snabbare och orkar mer än en stor spelare.

Dock bör en del av våra yngsta spelare lägga på sig lite mer då dom har vägt lite för lätt i närkamperna.

Tror brottningsträning är utmärkt då det ger både styrka och smidighet. Detta plus intervallträning så man kan ge max i 30-40 sek byten bör vara det optimala, inte långa malande löppass. Vi ska vara 100 m löpare INTE maraton löpare.
Jörgen:
2010-03-22 22:55:36
@Ekan:
Kan du ta tjänstledigt i ett år och börja träna MIF? Ditt upplägg låter helt rätt i mina öron. Med ett tillägg: Vi kan väl låta Teemu Kesä hoppa över brottningen och ge honom möjlighet att förfina sin sköna konst med lite boxningsträning istället. ;-)

URL: http://www.roligahistorier.com/
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan