Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Första träningen med Taavola
2011-12-12 11:35:07
Första riktiga träningen med Uffe Taavola är avverkad.
En träning som definitivt innehöll de ingridigenserna vi saknat. Fart och driv. Mitt under träningen körde Taavola stenhårt med skridskoåkning över hela isen, utan puck. Han manade samtidigt på dom riktigt riktigt rejält så de gjorde miner som skrek mjölksyra.
- En riktigt bra träning idag, kommenterade Stefan Nyman direkt efter avslutad träning.

Nyman ställdes till svars av journalister kring Strömbergs uttalanden, men fortsätter envist hävda att det är ett sätt att skydda sig själv. Så räkna med mer skriverier kring det i tidningarna imorgon.
Det märks att han bara vill släppa den biten och gå vidare. Jobba här och nu. Ta nästa match.
- Vi måste se till att jobba med det vi kan. Och just nu är det en bra prestation mot Sundsvall på onsdag.

På träningen idag kan vi dock notera att Robban Carlsson och Tim Heed är tillbaka för fullt.
De lär definitivt spela på onsdag.
Värre är det kanske med Barta.
- Day by day men han följer med oss upp till Sundsvall, sa Taavola till mig efter träningen

Det kan även bli så att någon av juniorbackarna, Simon Karlsson eller Victor Mångs är med. Men om de spelar återstår att se.
Mycket kan avgöras om man väljer att lyfta ner Mattsson som back.
- Vi har ju det alternativet och jag ska se här efter träningen. Vi ska snacka igenom det, hur vi väljer att göra, funderade Uffe.

I backparen och kedjorna kan vi notera lite förändringar.
Så här ställde man upp idag:

Backpar:
Heed - Josefsson
Forrest - Weihager
Lassen - Carnestad
Grand-Pierre - Karlsson - Mångs

Kedjor:
Kollar - Carlsson - Klasen
Ciernik - Green - Ericsson
Alvarez - Ohlsson - Umicevic
Westerholm - Mattsson - Westerholm - Lazo

Alex Barta ska slängas in här också. Så ta inte denna uppställningen som något skrivet i sten.
Mycket avgörs efter träningen i Sundsvall imorgon.
- Vi tränar där när vi kommer fram, berättar Taavola avslutningsvis.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Träningsrapporter
Match
TheBoris:
2011-12-12 11:39:53
In med Lazo istället för Kollar....
L:
2011-12-12 11:44:42
MJÖLKSYRA, MJÖLKSYRA! Vi börjar närma oss julefriden (jule-kör-skiten-ur-dem), nu är helt rätt tid att köra spelarna rejält trötta, så de kan komma tillbaka efter jul med mer energi och skridskoåkning.

Direktkvalet är väl borta, men topp 7 ska väl fortfarande kunna räddas?
Jimmy:
2011-12-12 11:45:54
Stefan Nyman är som en akne finne. Lätt att få, men skitsvår att bli av med.

AVGÅ NU DIN PAJAS., INNAN DU LYCKAS FÖRSTÖRA MER ÄN VAD DU REDAN GJORT. ( OM MAN NU KAN DET ).
Thomas:
2011-12-12 11:51:48
varför i helvete envisas de med att spela heed och josefsson ihop?????
L:
2011-12-12 11:53:42
Jimmy: Okej, lägg ner Nyman-hatet. Ord står ännu mot ord, och kommer säkert fortsätta så innan någon som inte borde uttala sig uttalar sig.

Ska vi anta att Nyman ryker så fort det är klart att vi missar kvalserien?

Nu ska vi först se om Taavola kan lyckas rekrytera in en ny andretränare (eller klubben en ny etta?) och sedan sparka ut Nyman ur båset (fort som attans). Men en riktig genomkörare, första träningen som ny tränare tycker jag visar rätt vibbar.
Tysken:
2011-12-12 12:03:48
L: Här ska inte läggas ner något Nyman-hat!! Det fega kräket sparkade Strömberg för att han började säga emot, det ÄR fakta!! Och det säger jag inte pga vad som står i tidningarna.. Att sedan dessutom nobba Svensson och Björk visar ju bara vilken jävla vakuumskalle den lilla vesslan är!
B-sson:
2011-12-12 12:10:47
Låt ett par importspelare gå. In med lite friskt åkstarkt, kanske från J20. Eller vänta med ersättare till januari och se om det öppnar sig nånstans... Vi har trots allt en stor trupp och det kanske är bra att gå på lite folk ett tag för att få ihop en stark stomme.
Marcus:
2011-12-12 12:10:47
Tycker det va vansinnigt att sparka Strömberg. MEN, tänk om laget och Taavola nu har samlat sig, snackat igenom ett upplägg och knutit alla nävar som finns, kommer ut som ett helt nytt lag och visar vilka kvalitéer som finns i laget.
Fast å andra sidan....tänk om tänk om inte fanns....
Men jag hoppas att det kan vända nu....
Ed209:
2011-12-12 12:12:20
Ha ha ha "day by day" inte "day-to-day" då, som de stora killarna säger ÄNNHÅÅÄLL?
L:
2011-12-12 12:22:17
Tysken: Gillar inte heller hälften av vad han har blivit anklagad för (vilket brukar ligga mer likt sanningen än något annat i min åsikt), och jag gillar inte alls den sist jag också tror att Strömberg satt i.

Men vi står där vi står (idag) och det gäller att ändra för resten av säsongen, före att ändra för vad som har hänt. Ut ur båset Nyman, och låt Taavola/nn köra sitt race!

För att förstå hur jag menar i mitt resonemang, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost
Spegelvänd:
2011-12-12 12:24:17
Instämmer med Tysken. Ska vi nu också tystas likt Nymans undersåtar?
Kovalev:
2011-12-12 12:41:01
Är det bara jag som tycker det är fullständigt galet att inte spela Mattsson som back?

Var på Malmö - Örebro, bäst på plan var en back med nr 21 som stoppade seriesuveränens offensiva krafter lika enkelt som 28:an har svårt att åka översteg.

Han hade dessutom 1:a pass som tyvärr ingen annan back i laget har, vilket är så viktigt för att få lite fart & finness i uppspelsfasen.

Med Mattsson som back kan man dessutom sätta en av 14 eller 3 på bänken istället för ha 81 där som faktiskt inte är värdelös och sliter på rätt bra.

Vad Jeppe själv vill är i dagsläget ointressant, jag är dessutom övertygad om han gör betydligt mer poäng spelandes 25min/match som back än som i dagsläget 15min/match som center.

Synpunkter?
Spegelvänd:
2011-12-12 12:42:55
@L Nä, förstår inte ditt resonemang. Du kan se på en sunk cost om några månader igen. Gör en SWOT analys istället.
Ola:
2011-12-12 12:43:48
Jag tycker vi ställer Tysken i båset..
Lunda-Andreas:
2011-12-12 12:46:05
Ursäkta mig? Come again? Heed-Josefsson, Weihager-Forrest som 1:a och 2:a backpar!? Snälla sluta skämta! Dessa backpar skrämmer inte ens en ekorre.
Malmös förening har blivit en anhalt för klåpare som vill pröva sin lycka (och okunnande) i en förening och få ruskigt bra betalt för det... Det stinker samma ryggkliar-mentalitet om nuvarande dårar som det gjorde om Sallbring-gänget. Jag anser att styrelsen bör ha det största ansvaret här. Varför?
Jo, för att:
1. Styrelsen tillsätter sportchefen.
2. Styrelsen tar övergripande beslut i samråd med sportchefen.
3. Styrelsen saknar hockeykunnande. På alla plan. Det är där allting börjar.

Att man kan misslyckas så grovt med dessa resurser Malmö har är helt obegripligt. Det finns enorma ekonomiska resurser att bygga ett grymt lag men tyvärr finns där ingen SCOUTING överhuvudtaget, vilket innebär att skräp värvas istället för spets och kvalité. Fler och fler lag har tagit efter sportchef Evertssons (Växjö) vägvinnande koncept med "dubbelpassare" från andra sidan atlanten. Italienar-Kanadensare, italienar-amerikaner. Titta bara på Bofors, Tingsryd och Örebro. Jag tycker att det är dags för Malmö att också ska köra på det konceptet. För det finns många guldkorn att finna där borta om man bara bemödar sig att leta, vilket Nyman verkar ha skitit i. Slovaker är ett avslutat kapitel. Minns Andrej Nedorost, Milan Bartovic och Radovan Somik.. brrrr. Ganska lika Ciernik och Lazo i mina ögon. Och lika stora floppar.
Sailor:
2011-12-12 12:49:16
Alla Nyman hatare ska bara veta en sak. Strömberg är inte fullt ärlig. Jag träffade dessa båda några gånger innan serien drog igång och Strömberg skröt då väldigt mycket över hur dom handplockat laget tillsammans. Björn Svensson nobbade man då han har en ganska taskig attityd ibland ,och man var lite orolig över hur han skulle fungera i den här gruppen. Att man sedan har olika filosofi under säsongen kan mycket väl vara sant, men när man pratat om att göra spelarförändringar har diskussionen varit, vad finns det för spelare lediga på marknaden. Strömberg har till mig sagt att han vill ha Nyman i båset då det ger en trygghet, eftersom Nyman är väldigt taktiskt duktig. Självklart har något inte stämt, men att gå ut så starkt som Strömberg gör förstör bara för våran klubb, och jag tycker det är synd. Strömberg har fått leda träningar och laguttagningar så där förstår jag faktiskt inte riktigt vad han pratar om. Jag skriver detta eftersom Malmö Redhawks står mig varmast om hjärtat, och önskar bara att vi någon gång får uppleva den glädjen som framgång ger. Nu gäller det att ställa upp för det här laget och hoppas att vi får in en stark profil som ass tränare, som kan gjuta mod i killarna, för spela hockey kan dom alla. Snälla släpp nu kritiken mot Nyman tills vi spelat några matcher och sett resultatet av förändringen.
Spegelvänd:
2011-12-12 12:54:11
Fredrik Nilsson:
2011-12-12 12:54:28
Skönt att det börjar att vaskas runt i linorna, framför allt att han särar på Klasen - Umicevic. Två lirar i samma lina tar ut varandra.
Spegelvänd:
2011-12-12 12:58:13
Inga kommentarer till Sailors uttalande... betydde det.

@ Sailor
Då du talade med Strömberg var han precis lika lojal mot sin chef som var fram till dess att han blev utsparkad. Tycker du att är konstigt?
Förstår inte varför man inte får kritisera något som jag tycker är galet. Jag har ju sett hur det gått till i båset hela säsongen och det är galet.
Tysken:
2011-12-12 13:01:32
Nej Ola, men jag tycker att vi alla samlar till en riktigt dyr whiskey och skickar upp dig till Nyman med den..

Han gör ju bara vad han tror är bäst för klubben i det läge som vi befinner oss i just nu..
Genomnöjd:
2011-12-12 13:03:42
Skönt att slippa höra Strumpans förvirrande uttalande på presskonferenserna framöver. En man som inte kan kommunicera ut till allmänheten vad som behöver förändras och framförallt ge korrekta beskrivningar av matchbilderna, skall inte träna ett hockeylag. Än mindre ett hockeylag med elitserieambitioner.
Tysken:
2011-12-12 13:05:34
Sailor: Strömberg har INTE och jag upprepar INTE styrt laguttagningarna till 100%, det märkte tvillingarna av..

Det finns faktiskt vittnen och bevis för detta..

AVGÅ Nyman!
Nisse Nilsson:
2011-12-12 13:08:30
Johan

Vet du något om hur läget är med Ribben?
Ola:
2011-12-12 13:15:43
skeppa iväg tvillingarna. Tillför inget, gnäller bara...
Spegelvänd:
2011-12-12 13:19:28
@ Sailor
Hade du fått samma svar av Strömberg om du frågat honom nu? Om inte, talade han sanning då men inte nu?

@ Lunda-Andreas
En klar och riktig analys, enligt mig.

Är det kanske styrelsens sammansättning som är grunden till att det inte fungerar år efter år? Någon som vet hur andra styrelser är sammansatta som jämförelse? Skulle vara mycket intressant... Det kanske visar sig vara tvärtom...

Vem var det som sade nej till jobbet som sportchef till Malmö?
Sailor:
2011-12-12 13:21:18
Som jag skrev kan det hända att man hart olika filosofi under säsongen, men när serien startades upp var man fullt överens. En sak till tycker jag är konstig. För några veckor sedan spydde folk galla över Strömberg och hans presskonferenser. Idag är han den stora hjälten och skulle valts till President. Är det inte så att hur klubben än agerar så kommer folk att skriva skit. Det är väl väldigt sällan ett lag skickar sportchef och tränarstaben på en gång. Vem skulle sköta sporten om alla försvann direkt??? Jag är lika besviken som alla andra, men man måste se objektivt på det hela. Nyman har misslyckats än så länge, men det året AIK tog klivet upp var man helt under isen i början av säsongen. Sedan lyckades man få fart på laget och var ostoppbara. Vi kan väl hoppas att något liknande händer här. Jag vet att man vill skicka flera spelare, men vad finns det att ta in istället. Ni skriver ta in juniorer. Absolut, men blir det bättre då? Juniorer ska ju ha chansen att misslyckas och har men det just nu i detta laget. Kanske det blir för tung börda att komma in som junior och veta att gör jag en miss så kommer hela publiken att bua ut mig, och massmedia kommer att skriva ner mig totalt. Jag tror att det stora problemet i Malmö ligger i att styrelsen och VDn inte engagerar sig tillräckligt. Jag vill att man som spelare känner att, i denna klubben måste jag prestera, i denna klubben har jag alla ögon på mig och om jag inte gör det jag är hitplockad för så kommer jag att få värsta utskällningen av Hugo mm. Idag kan du glida runt och ingen säger varken bu eller bä. I framgångsrika lag drar alla åt samma håll, i Malmö finns det för mycket vattentäta skott, okunskap och för stor tro på att alla gör det dom ska göra.
subjektiv fd objektiv:
2011-12-12 13:24:10
Jag personligen kommer att avvakta och se vad som händer innan jag spyr galla åt något håll. Hur många gånger har media återgivit någonting helt korrekt. Jag är också irriterad på Nyman. Men jag har ingen fakta. Ytterligare ett RYKTE säger att fyra nya spelare är på väg in. Vem vet, kanske sant? Hela laget är fyllt av Johan Björk. Vad skulle vi med ytterligare ett rundningsmärke till. Skall vi klona någon back så är det väl Josefsson. Fredrik Eriksson hade varit mycket bättre. Snabba på rören och i tanken är vad vi behöver på backsidan. Josefsson spelas med Heed för att han är snabb på rören och kan jobba i kapp när Heed tappar puckar.
Anställ Tomas Sandström som scout NU. Detta bör garantera prisvärda och bra spelare.
Spegelvänd:
2011-12-12 13:31:25
@ Sailor
Håller med dig om mycket av det du skriver men hur kan du veta att man var överens i början av säsongen?
Tri-x:
2011-12-12 13:34:35
Sailor

Japp nu närmar vi oss problemet i klubben tror jag.
Det finns inga klara krav och riktlinjer på spelare och ledare om vad som förväntas av dom.

Nu det viktigaste.
Dessutom måste man i klubben se till att dessa KRAV och förväntningar uppfylls och inte bara blir tomma ord.

Tex
Alla skall alltid göra sitt bästa på isen

Något som inte görs och något som inget tar tag i och säger, Det här är fan inte godkänt.
för man ser det match efter match....
Tri-x:
2011-12-12 13:43:47
Och dom där matcherna blir till säsonger som blir till år.

Och vips så har du odlat en looserkultur där det är ok att inte alltid göra sitt bäst.
Bosse Bus:
2011-12-12 13:53:13
Mitt minne av Taavola är att när han tränade Skellefteå AIK var han grym på is träningar, men taktiken var han urusel på.
Sailor:
2011-12-12 13:55:19
@spegelvänd,
Jag lunchar ofta på arenan och har på så sätt kommit nära många i klubben. Vid flera tillfällen under sommaren satt jag vid Strömbergs bord och fick reda på hur man jobbade. Alla i föreningen berättade om hur Nyman och Strömberg låste in sig och diskuterade värvningar, så fort en spelare var officiell fick jag berättat vilka styrkor spelaren hade och varför man handplockat just denna spelare. Om ni frågar någon som arbetar i klubben ang detta så kommer dom garanterat att bekräfta dessa uppgifter. Vad som sedan hänt eller var det gått snett har jag ingen information om. Det som jag hört från säkra källor är att Nyman varit taktikern tillsammans med Taavola och Strömberg stått för uppgiften att motivera gruppen. Någonstans här har det väl gått fel, och den biten kan jag inte uttala mig om. Det som jag tycker är bara att om man bryr sig om laget man coachat under 9 månader så håller man igen lite när skvallertidningarna vill göra rubriker. I dagens idrott är man ingen misslyckad person för att man får lämna sin roll. Det är så det fungerar och ingen förening har tålamodet eller orkar stå emot all press som ställs på resultat resultat resultat. Jag vet också med vilken inställning man gick in i det här säsongen. Målet var att spela en attraktiv fartfylld hockey och att på någotvis ta sig till en kvalserie. Målet att ta steget upp är lagt på tre år från ägaren Hugo. Men det verkar som att massmedia själv har bestämt sig för att ändra på detta mål. Som jag sagt tidigare så måste styrelsen och VDn ha en tydlig röd tråd att jobba efter och ta fighten med massmedia. När Percy styrde på 90-talet så skickade man inte spelare till höger och vänster, Han gick ner i omklädningsrummet och talade om för spelarna vad som gällde... Man hade också spelare som ingav respekt. Mats Lusth och Johan Sälle var det var väl ingen som ville ha hårda blickar från. Var är dessa karaktärer i dagens Malmö. Jag vet att Peo alltid talade om vilken viktig roll Wernblom hade i Skellefteå. Om man inte presterade under matchen fick man sig en rejäl tackling på träningen dagen efter. Vi behöver skrämma våra spelare med andra medel än att skicka iväg dom till höger och vänster. Då får vi bara in nya som glider omkring och underpresterar. Leksand och Malmö är tydliga exempel på hur det går om man inte jobbar efter en tydlig ledning, och tror att gräset alltid är grönare med nya spelare.
Subjektiv fd Objektiv:
2011-12-12 14:05:00
Läste i någon blaska att Taavola samlat till ett spelare möte. Det skulle bestå av både rutinerade och yngre spelare. Mötets syfte var att diskutera vilka lösningar som skall till för att vända den negativa trenden. Han aviserar att en del förändringar skall ske i spelsystemet. Detta faktum och i kombination med vad Johan skrev om träningen i dag. Ger ändå lite hopp. Vi får helt enkelt se vad som händer.
Jolle:
2011-12-12 14:09:15
Man sparkar en hockeydödare och låter en annan ta över.

Kollar uppflyttad från 3e kedjan till 1a, det säger allt !!

Det var uppbyggt för fiasko redan innan nedsläpp i allsvenskan.

Pinsamma MSK.

Forza Tälje !
Spegelvänd:
2011-12-12 14:09:18
@Sailor
Jag gillar verkligen det mesta av det du skriver men hur kan du veta att man var överens i början av säsongen? De hade ju inte ens börjat spela? Kan, borde och ska väl ha varit så att Nyman bestämde vilka spelare som skulle "signas" och Strömberg fick väl mer eller mindre finna sig i det. Sedan borde väl Strömberg bestämma hur det skall spelas på isen. Nyman borde väl inte stå i båset och vara tränare, eller? Gör de så i andra ligor? Signifikativt är att så sker i Leksand och Malmö...
En kompetent sportchef vet sin roll.
ssk:
2011-12-12 14:12:42
Pärmen kör idioten på träningen och alla blir lyriska tragik eller humor ?
Boden:
2011-12-12 14:14:01
Ärligt, mår ni bra i skallen?
Ja bara undrar liksom..

När man kickar en huvudtränare gäller det att ha en bättre ersättare för att kunna hoppas på en positiv förändring!

Säg vilken klubb med ambition att gå till Elitserien som hade värvat Ulf Taavola som ansvarig?
Nu kommer skandalerna avlösa varandra i erat låtsas lag.

Med hans bakgrund och CV fattar jag inte hur en del ser ut att tro på denna idiotiska lösning?

Hur fan tänker ni om det inte bara är en psykologisk term.. Förnekelse eller försvar.

Strömberg är värdelös som coach och Nyman är värdelös som sportchef, ingen av dem skulle anställts från början. Det är fakta!

Hur många veckor ger ni Taavola? Jag säger max 3. MoneyHawks står redan för säsongens parodi i Svensk ishockey, eller vad kan ni jämföra med?

Vad fan har ni för styrelse?????
kent70:
2011-12-12 14:45:00
Kollar till första femman ?? Tar för givet att det något sorts missförstånd !? Han kan ju inte ens åka skridskor !! Parodin fortsätter tydligen i all oändlighet !!
Tysken:
2011-12-12 14:51:07
Jag tror faktiskt att Kollar får sitta i 5-5, har en känsla av att man spelar Carlsson - Barta - Klasen i första..
...:
2011-12-12 15:39:37
Kollar kommer garanterat lira i 5-5. enligt säkra källor sitter dynamo moskvas scouter på läktaren för att spana in kollar nästa match. Där kan vi tjäna många miljoner det snackas om samma summor som för Tony mårtensson.

Kollar malmös bästa nyförvärv någonsin?
?:
2011-12-12 15:44:15
Fart? Har vi inte hört det förut?
Tysken:
2011-12-12 15:44:20
Hahahaha!! Han är faktiskt bra i PP och BP..
Skans:
2011-12-12 16:13:33
Tror ni att Nymans blir bjudna på glöggparty hos Strömbergs denna jul?
Tysken:
2011-12-12 16:44:11
Hahahahahahhahahahaha!! Nej, han är dessutom redan bortbjuden till Agent Sjögren 007..
Jörgen:
2011-12-12 16:49:02
Jag upprepar envist: AVGÅ NYMAN!

URL: http://www.roligahistorier.com/
Peter:
2011-12-12 17:26:30
>>>>Sailor antingen så är du mytoman eller så går du på väldigt stark medicin? Om du tror att nån går på det dravlet du skriver om att du har lunchat med "Strumpan" då är du inte riktigt kry. Du har möjligtvis suttit i samma restuarang som honom men att han har varit så förtrolig mot dig är rent skitsnack. Och hur vet jag det då??? Jo jag känner den mannen sen tiden i SSK och jag har även väldigt bra kontakt med hela den klubben av nån anledning som jag inte går in på här. Mr Leif Strömberg är en trevlig kille men han öppnar knappast upp sig på det sättet, så det kan du absolut inte lura inågon. Så om nån av er Malmö supporters tror på det så kan vi avfärda det med en gång. Ni behöver absolut inte kommentera detta jag skriver men så är fallet. Fråga vem som helst med lite insikt i både SSK och i LIF så får ni höra att detta är rent skitsnack? Men ja Strumpan är en väldigt trevlig kille men han skulle aldrig aldrig sitta och dryfta sådant med en "supporter" i en lunch restuarang. ....
Macki:
2011-12-12 17:31:59
Gillar i grunden en kedja med Alvarez-Ohlsson-Draggan. Där kan draggan inte åka omkring och glida antigen är han med och kämpar eller så får han helt enkelt inge puckar.

Men Kollar i en första. Ett grovt skämt

likaså Heed-Josefsson.

Och vi ska inte tala om Weihager-Forrest, våra två sämsta just nu. Nej förändringarna är få några är ok men för det mesta är förrändringarna blaha blaha.

Sundsvall Borta. 3-1 Sundsvall?
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan