Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Spelare för spelare: Leksand - Malmö
2011-01-15 22:38:00
En bra genomförd bortamatch av Malmö slutade med en poäng. Det kunde varit tre.
Men jag ser detta som ett jättesteg på vägen. En helt annan fart och energi. Har vilan i veckan gjort laget gott? Kan vara så.

Ser redan framemot onsdagens match mot Örebro.
Så här tyckte jag Malmöspelarna skötte sig ikväll:

Markus Svensson
Räddar laget många gånger. Men jag hakar ändå upp mig på att han saknar allt vad spelsinne heter. Han blockerar varenda puck och har en dålig klubbteknik. Men en klart godkänd insats, bortsett detta.

Robin Weihager
Det smällde i stort sett i varje byte. Han offrade sig, låg rätt och har stor karaktär ute på isen. En av de tre dominerande backarna.

Ossi-Petteri Grönholm
Irriterar mig på att han inte tar avslut på sitt jätteläge i PP, men det är det enda som är dåligt idag. En fältherre. Dominant back på isen.

Patrik Hersley
Ännu en back som levererar. Moget och tryggt, farligt vapen i powerplay. Klart plus.

Emil Carnestad
Ingen spektakulärt, men ser ändå otroligt mogen ut. Oturligt med den tappade klubban vid 2-2.

Patrik Nevalainen
Slår bort alldeles för mycket passningar. Känns stressad i spelet. Måste upp!

Anton Blomqvist
Ytterligare en som uppträder oerhört stressat. Måste vara bättre. Kanske tar tid efter lång frånvaro, men nja.

Carl Söderberg
I den bästa kedjan. Hade några bra saker i matchen och var nära att avgöra på slutet. Dessutom en i stolpen vid 0-2. 0-3 där hade kunnat låsa matchen.

Morten Green
Spelhumör deluxe på dansken idag. Visade stor passion i anfallen, var kreativ och uträttade saker mot sina gamla lagpolare som såg ut att ha stor respekt för honom.

Nichlas Hardt
Orädd och tvekar inte att sticka in näsan. Uträttar också saker.

Lucas Sandström
Gör det lite för svårt för sig många gånger. Strulade vid deras sudden mål vilket drar ner betyget, såklart.

Mikael Wahlberg
Hårt jobb över hela banan, men kanske för anonym.

Robin Alvarez
Hade några tillfällen i anfallen, men enligt min smak för anonym i en sådan här match.

Ponthus Westerholm
Utvisning i anfallszon med 0-2 på tavlan ger ett negativt betyg i min bok. Väger många gånger för lätt.

Victor Svensson
Bra fart. Spelar med ett bra självförtroende.

Pathrik Westerholm
Enda tvillingen som får chansen i PP. Skymde bra vid Hersleys mål. I övrigt ganska anonym.

Roger Ohlsson
Agerade lite orutinerat vid en kontring som blev snabb spelvändning för Leksand som turligt nog inte gav mål. Men över hela matchen? Ett gott dagsverke.

Tomas Larsson
Härlig fart! Härligt mål! Äntligen kom första fullträffen för säsongen. Har växlat upp rejält de senaste matcherna.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Spelarbedömning
Match
Storkas:
2011-01-15 22:49:08
Även om tabellen inte ser ljus ut för fem öre så tycker jag dagens match var jävligt bra.

Hoppas det fortsätter så här, då kan det bli en kul avslutning på serien!
Gretsky:
2011-01-15 22:54:43
Kul avslutning?

Ja, om man är nöjd med en 8-10 plats i AS.
Sallbrings och Co. har nått dit de tydligen strävar.

Kör för Percy och Hugos linje. Ju fortare desto bättre.
Robban:
2011-01-15 23:06:06
Gretsky:
Går du in och städar upp ekonomin när pengarna slutar komma från Stenbeck? Visst gav Percy oss några fantaistiska år i början av 90-talet men sedan följde 10-15 år av ekonomisk missär. Vill vi verkligen riskera att det händer igen??
Nils:
2011-01-15 23:15:35
Tomas Larsson, Hardt, Söderberg, m.fl. tyckte jag jobbade rikitgt hårt idag. Bra att det börjat bli en vana att man kämpar hela matchen ut, för det tycker jag man gör idag (även om tredje inte var lika bra som första och andra).
Fredrik:
2011-01-15 23:21:29
Jag har inte sett matchen, men Leksand vann skotten klart. Speglade inte skotten hur matchen var? eller kom Leksands skott från dåliga vinklar?

Fredde:
2011-01-15 23:39:49
Fredrik, Leksand hade farliga chanser men också många skott i magen på Mackan. Malmö hade många skott över och vid sidan av mål som var farliga och kom i många spelvändningar. Leksand var i brygga när det stod 0-2 och ett byte där MIF var otroligt nära att få in pucken. Dock gör även Mackan en sjuk räddning när han liggande räddar med klubban.
charlie:
2011-01-15 23:50:04
Robban: Grejen är ju att om man använder Stenbeck rätt, så vore han en guldgruva.

Alla verkar tro att man skulle rensa ut hela laget och köpa 25 avdankade utlänningar. Tänk istället dom bästa från nuvarande lag + några spetsspelare. Man skulle kunna bredda truppen, med unga hungriga spelare, som inte spelar för pengarna + att man samtidigt ger våra unga spelare stor plats.Men fattar tanken med långsiktighet. Får nog erkänna att jag oxå hör lite till dom som drömde iväg lite fort, men man vill ju så jävla gärna att Malmö ska nå framgång och kanske va en del av en ev Europaliga.

Rädd för att vi ska bli ett bottenlag med 1000 pers på läktaren.
Den som lever får se.....slutar inte hålla på malmö!.

Bra match idag ska nämnas, rent slarv gjorde att Leksand fick 2 poäng.
Men som jag sa, vi tar 1 poäng i Leksand å sen full-pott :)

Robban:
2011-01-16 00:01:07
Charlie:
Jepp, visst skulle hans pengar kunna va en guldgruva. Det svåra i att försöka bedömma detta är att varken du eller jag vet vilka hans motkrav var. Antar att han ställde motkrav som inte övriga aktieägare kunde gå med på.

Drömde precis som du iväg och för några timmar var vi bäst igen.. :) Och för att vända på det du skriver verkar många nu tro att klubben vill gå till ES med J20-laget. Gissar att vi blir ett mellanlag i 2-3 år och sedan börjar klättra så sakta. Eller skall jag kanske skriva att jag hopps det..

Hur som helst är det kul att man äntligen spelar som ett lag och krigar över hela banan. Tror på play off i alla fall..


jonas:
2011-01-16 00:08:16
Va inte peo intervjuad i första pausen och i såfall va sa han.
WHL:
2011-01-16 00:23:02
Naturligvis skall du bedöma alla som spelar i alaget efter samma bok.
Men glöm inte att juniorerna är förstaårs J20. De borde inte ens spela i allsvenskan om man gick efter min bok. Boken om bästa utveckling för unga spelare. Att de klarar det okey beror mer på att både ES o AS håller mycket låg kvalite. De 10 bästa juniorlagen i nordarmerika skulle platsa i båda serierna. Svenska J20 superelit håller lägre klass nu än vad den gjorde för 10 år sedan. Helt urtankad pga allt förmånga spelar alagshockey eller stuckit Over There.
Resultatet av detta kommer vi se om 5 år då kvalitén sjunkit ytterligare.
Vad jag vill ha sagt, är att både spelarna och svensk hockey hade mått mycket bättre av att man inte hoppade över J20.
FBK kommer förmodligen anmäla sig till J20 SE nästa säsong. De har insett detta efter ett antal år utan J20 lag.
nöffeplidan:
2011-01-16 00:41:56
en poäng är bättre än ingen men inte bra nog i situationen man befinner sig i.synd att man tappar ledningen detta visar väl på att man har för tunn trupp.

jag orkar egentligen inte gå in på turerna kring percy och hugo men ser ingen det positiva i att killarna har lite spelare att se upp till och att lära av.det måste vara fler än jag som tycker att priset är väl högt för årskort rep biljetter med tanke på vad som bjuds.det är ju samma visa varje år guld och gröna skogar när pengarna ska in men hur blir det sen.

dansken:
2011-01-16 00:53:52
et hurtigt spørgsmål: Har tænkt at tage til malmö isstadion søndag for at se U20.
Er der gratis entre`?
Najla:
2011-01-16 01:20:52
Som leksing och följare av din utmärkta blogg så tänkte jag bara, med ögon utifrån, säga att jag inte alltid håller med dig angående er keeper Svensson.

Numero uno, ang målet i sudden: Han gör vad han kan när utespelarna har överbelastat fel mot sargen - ofta ett problem i spel 4-mot-4.

Numero två: En målvakt som väljer att blockera hellre än att spela pucken gör aldrig fel, "dansken med handsken" gör det bra men han bidrar också till X antal gråa hår på oss leksingar på läktaren.
Emma:
2011-01-16 01:47:10
Är tvungen.
DJURGÅRDEN <3

URL: http://monkeyhouse.blogg.se/
VD:n:
2011-01-16 02:12:17
Imponerad över somligas tålamod. Har följt Malmö sen 80-talet.

Okey Percy gick in och agerade diktator. Resultat: Två sm-guld och ett Europa-guld.

Tror ni verkligen att en förening kan leva på luft? Det kommer inte att hålla. Ingen publik, inget medialt intresse är vad vi ser nu.

Driver själv ett företag, varför skulle jag vilja sponsra ett lag som förlorar och som folk tröttnar på.

Det behövs en injektion, oavsett vad pengarna används till, men nu verkar man tacka nej till den injektionen och se Redhawks som ett mittenlag i Allsvenskan flera år framåt.

Malmö är Sveriges tredje största stad, som tillsammans med Köpenhamn utgör en enormt stor region, som har stor potential.

Men nej, vi vill minsann inte ha några pengar.

Och ni som jämrar er över att folk klagar - om ett företag går dåligt har man två alternativ:

Lyssna på aktieägarna(i slutändan majoriteten av supportrarna) och investera eller lägg ner skiten.

I dagsläget lyssnar INTE styrelsen på majoriteten utan agerar irrationellt och alldeles för sent.



Mrmadhawk-fan:
2011-01-16 02:21:35
"Percy kommer aldrig låta det rasa?"

Vad är det som rasar? Finns det månne ett STÄLLNINGSTAGANDE i denna titel?

Tycker Johan gör ett väldigt bra jobb med bloggen. En tröst i dessa bittra MIF-tider.
Redhawk från bohuslän:
2011-01-16 02:24:31
Jag tror att beslutet att inte ta med Stenbeck i en ny satsning är ett av de dummaste jag varit med om, vad tror de egentligen?
Tror de att våra bästa juniorer kommer att stanna i all evighet tills de är redo för steget till elitserien.
Nej jag tror att om Malmö väljer denna väg kommer vi få ett lag som producerar talanger till resten av klubbarna i ES, Europa eller NHL, en sådan satsning funkar inte för ett lag i de nedre regionerna av allsvenskan som dessutom saknar kapital.
Jag har hört många gånger att pengar inte spelar hockey med som det ser ut idag så stämmer inte detta helt och hållet, utan kapital ingen framgång.
Och att Hugo Stenbeck skulle hoppa av efter några år tror jag inte på heller, Har man läst varför han hoppade av Linköpings tåg så verkar mycket bero på att de inte ägde sin egen arena och på grund av detta tyckte han inte sig få tillräckligt av sin satsning.
Som sagt hoppas jag att man tar sitt förnuft tillfånga och byter spår annars kanske pengarna går till Leksand vilka har ett liknade läge med egen arena.
Jag tror inte många klubbar säger nej till pengar som Malmö verkar göra.
Och aktieägarna verkar ju inte heller vilja satsa om man ser till nyemissionen som gav för lite. Nej lägg ner detta med att bara våra juniorer skall ta oss till ES, det kommer aldrig ske för vi kan inte hålla dem kvar så länge som det hade behövts, och som sagt en ordentlig elitsatsning behöver inte förstöra juniorverksamheten som vissa verkar tro utan jag tror den kan istället gynna den.
Winnberg:
2011-01-16 02:32:30
VD:n//

Knappast supportrarna som är aktieägarna eller? Ska man ta sig in och bestämma något i ett AB (som jag antar att Stenbeck ville göra) så gäller det ju att köpa tillräckligt många aktier för att kunna göra detta - och då måste någon sälja. Om ingen med stort aktieinnehav är villig att sälja så försvinner också möjligheten att köpa in sig. Handlar väl knappast om att klubben inte vill ha några pengar.

nöffeplidan//

Dyrt med årskort? Definitionsfråga skulle jag nog vilja påstå. 1500 för ståplats kan knappast ses som dyrt. Vi snackar då under 60 spänn per match. Och är det just priset som är det stora problemet så passar det väl ypperligt med detta säsongskort.
Redhawk från bohuslän:
2011-01-16 02:38:13
Om detta är vad aktieägarna vill med klubben så är de då ingen kärlek för den samma, de låter ju skeppet sjunka bit för bit. Man får inte glömma att i slutändan är hockey en show och en show behöver publik för att fungera, så är det.
VD:n:
2011-01-16 02:56:53
Winnberg// Utan publik, utan supportrar, jämförelsevis utan kunder.. ingen verksamhet.

Förstår du nu?

nöffeplidan:
2011-01-16 03:37:40
farbrorn e gammal alltså vill han sitta.nä skämt åsido det är dyrt om man betänker vad som bjuds.denna säsongen är det ganska uppenbart att man inte är ensam om att tycka priset är högt.
annsoh:
2011-01-16 07:15:11
jätte fin blogg :)

URL: http://annsoh.blogg.se/
Robban:
2011-01-16 09:04:53
Håller med Winnberg, det är inte supportrarna som gick in och räddade klubben från konkurs genom att bli aktieägarna och det är därför inte supportrarna som styr vilken väg klubben skall ta framöver.

Sedan är supportrarna också viktiga eftersom de är kunderna som skall köpa företagets produkt. Aktieägarna är medvetna om att antalet kunder blir färre med den nya produkt man presenterar inför nästa säsong och budgeterar därför för ett lägre publiksnitt. Alltså blir det ingen överraskning där.

Sedan läste jag ovan "lägg ner detta med att bara våra juniorer skall ta oss till ES, det kommer aldrig ske". Utifrån vad som stått i pressen är målsättningen att bli ett mittenlag i AS och inget annat. Dessutom säger klubben "Kärnan och fundamentet är vår ungdomsverksamhet. Sedan gäller det att hitta en balans. Ung och frejdig hockey i kombination med erfarenhet". Alltså är det inte klubbens ambition att bara spela med juniorer.

Slutligen, om även kungen av hockey i Malmö dvs, Percy tycker detta är rätt väg att gå, varför duger det då inte åt oss supportrar? Varför kan vi inte acceptera att MIF förrutom några guldår i början av 90-talet har varit och är ett ganska mediokert lag och bygga därifrrån?
:
2011-01-16 09:32:24
Det är bara att välja mellan Sallbring och Stenbeck. Just nu verkar det vara matchboll Sallbring.
Utomstående:
2011-01-16 09:38:51
Bra blogg men ni har de gnälligaste så kallade supportrar i Sverige.
Winnberg:
2011-01-16 09:50:17
VD:n//

Jag är helt och hållet med på vad du menar, men jag börjar bli ganska less på allt snack om att "vi ska satsa på juniorerna" och "vi vill se ett lag som vinner". För uppenbarligen är detta bara undanflykter från "fans" som inte direkt verkar bry sig. För denna säsong så spelar mängder av 90-talister konstant - och vi har sex raka hemmasegrar! Uppenbarligen kvittar det hur laget spelar när det gäller att locka publik.

Anonym//

Hur kan Stenbeck-historien ha något att göra med Sallbring. Det handlar om en ägarfråga - således inget som rör den operativa delen av företaget och då har alltså VD:n inte ett smack med detta att göra. Men det var väl säkerligen Sallbrings fel att vi bara tog en poäng i går också.
Gretsky:
2011-01-16 10:02:06
Enligt Expressen där Rasmusson uttalar sig skall Indianen bort från vd uppdraget.
En ny sportchef skall tillsättas under januari.
Omorganisationen påbörjas nästa vecka.
Att samarbeta med Percy och Hugo betyder inte att ungdomsverksamheten lägga ner, tvärtom. Ledningen skall bytas pengar skall in sen satsas det på juniorer + 4 till 5 toppspelare.

Vi får se vad som händer under våren men något är definitivt på gång. Om inte blir det AS eller Div 1 under en lång period.
Robban:
2011-01-16 10:12:20
Är inte säker på om jag förstår vad du menar Winnberg. Är inte drygt 4000 i snitt en hyfsad siffra för ett mittlag i AS? Har letat på nätet efter statistik för alla klubbar men hittar inget...

Gretsky:
2011-01-16 10:22:19
Robban, lever i en storstadsregion!

Du är nöjd med matcher mot Troja och Tingsryd men det tror jag inte arenaägare och de flesta andra är.

MR skall vara i ES och deltaga i SM slutspel.
jonas:
2011-01-16 10:26:14
Det är samma visa igen man älskar inte mif utan man älskar Perzys o andras pengar. Det kunde lika bra varit ett tyskt lag bara man spelade om vinsten i elitserien
Robban:
2011-01-16 10:41:11
Gretsky:
Har svårt att utläsa i artikeln att pengar skall in. Visserligen hävdar Stenbeck att han skall ta hit spelare men samtidigt säger Rasmusson "i dagsläget är det inte aktuellt att låta Stenbeck investera i klubben" och "Vill Hugo satsa i Malmö Redhawks så är han välkommen och vi kan föra en sådan dialog, men de pengarna kommer att gå till att satsa på ungdomarna". Skall onekligen bli kul att se hur det slutar.

Skall också bli kul att se hur det går med omorganisationen. "Vi har först på vår agendan att bestämma över sportchefsrollen" låter lite kryptiskt. Låter som man inte bara pratar namn utan även vilket ansvar sportchefen skall ha. Kanske blir sportchefen även VD och av den anledningen får MS en ny roll. Om nu ryktet att han får en ny roll stämmer så klart..
Robban:
2011-01-16 10:48:28
Gretsky:
Med andra ord skall Timrå, Modo osv flyttas ned i AS eftersom de inte kommer från storstadsregion? :)
jonas:
2011-01-16 10:48:32
Undrar hur mycke Wikegård vet om vad som händer i malmö då han för en gång skull va possitiv i sin bedömmning av laget.. Han vill kanske tillbaka. Han såg ju också lite finurlig ut när dom snackade om just mif
Johan B:
2011-01-16 10:52:28
När man under de senaste dagarna har läst alla kommentarer kring varje inlägg Johan har skrivit så börjar man undra. Först kommer eventuellt en herre med en stor pung, då skriker alla, Ja SM-Guld, nu ska det satsas, fan va härligt jag vill se stjärnor etc etc(lite modifierat visserligen). Sen blev det tydligen inget med mannen med pungen vilket får följande reaktioner från läsarna, MIF är slut, detta är graven, Vill inte styrelsen något med Malmö, det blir budgetlag under några säsonger etc etc.

Först får det mig till att fundera varför människor som för bara något år sen fick bevittna hur det blir när saker och ting inte går som man tänkt sig. Jag tänker på månaderna innan babyhawks tiden. Överetalda spelare, ingen prestation från någon, ekonomin i botten, in med yngre spelare och den största sponsorn försvinner(för en tid).
Nu fanns möjligheten/risken att det kan bli en liknande situation, vad gör supportrarna då? Jo många av dem glömmer helt bort sin egen historia och är helt sålda på mannen med den gyllene pungen.

Att styrelsen sen går ut i media och antyder att det kommer bli en budgetversion av truppen till nästa säsong, spä bara på missnöjet bland de supportrar som hade velat beskåda den gyllene pungen på bra mycket närmre håll. Men vad många inte förstått att det kommer bli ett budgetlag med Malmöögon sett. Det kommer inte bli ett lag i klass med Borås, Troja, Sundsvall, Bofors etc. Lönebudgeten kommer säkert ligga på mellan 7-11 miljoner där någonstans. Och inom det spannet finns det otaliga lag i allsvenskan som kan ställa ett slagkraftigt lag på isen, varför skulle inte Malmö kunna göra det?

Så för att runda av det hela, sansa er lite innan ni hojtar ur er det ni vill säga. Fundera istället på vad vill ni att Malmö ska ha för anseende i hockeysverige, ska det vara en legoknäcktslegion som alltid söker sig till andra sidan staketet där gräset kanske är grönare. Eller vill ni vara en klubb som tar hand om sina spelare, har en stabil grund att stå på, en värdgrund som sätter avstamp i hoceysverige. Malmö har störst potentiall av samtliga lag i landet. Staden, arenan, kommunikationerna och regionen etc etc. Använd dessa på ett vist sätt så kommer frukten vara större, saftigare och mer välsmakande när det väl är dags för skörd. Det tror jag i alla fall.

Gretsky:
2011-01-16 11:01:12
4 000 på läktaren i en region med säkert mer än 100 000 hockey intresserade om du räknar in Köpenhamn. Uppåt 2 milj invånare i regionen.

Då är 4 000 ynkligt. Hockeyunderhållning på topp nivå ger nog minst 8 000 i snitt om inte mer.

Modo och Timrå etc. Får köra sitt race med sina värvningar.
Dvs ta våra bästa J20 spelare typ Päijärvi etc.
Robban:
2011-01-16 11:13:38
Jojo, att ett topplag i ES drar mer publik än ett mittenlag i AS det kunde jag själv räkna ut. Tror också att detta gäller både i storstadsregion och i glesbygd. Min point var att drygt 4000 är hyfsat för ett mittlag i AS och att det inte är en självklarthet att man skall ligga i högsta divisionen bara för att man kommer från en storstad. Kika på handbollen där Lund har två lag i högsta serien medan Sthlm och Malmö bara har vars ett.

Allt handlar om historik och kultur. I norrland har man levt med hockey sedan den uppfanns medan i Malmö fanns ingen hockey innan Percy började satsa för 20 år sedan. Tyvärr innebar hans satsning att Malmöbor vant sig vid att det skall köpas dyra stjärnor i parti och minut. Tror både klubben och supportrar skulle må bra av att under några år spela med ett mer hemvävt lag.
Gretsky:
2011-01-16 11:54:36
Johan B

MR har redan ett sk slagkraftigt lag för AS mått räknat.
Ett bra lag med genuina Malmö spelare både juniorer och lite äldre till stomme.
Vi har idag också en del värvade spelare.
Med en stark finansiär kan den värvade skaran bli det avgörande som tar MR genom nålsögat till ES.
Med en stark finansiär kan ungdomsverksamheten få större medel och ge ännu bättre avkastning.

Det behöver inte betyda att man lägger ner sin strategi att bygga framtida lag på en stark juniorverksamhet eller?

Det gäller att styra medeln rätt och sätta rätt folk i ledningen för verksamheten.
Som Robban sa det skall bli mycket intressant att se vad våren för med sig.

Helt klart är att nya tag kommer att tas.
Tom Ten:
2011-01-16 12:01:31
Tyvärr har vi ej någon fakta vad som händer i klubben!vad vi däremot vet e att nyemissionen bara blev tecknad till 60% av aktieägarna.Det tyder på att antingen är ägarna ej överens om hur man ska göra eller så har dom inte mer pengar att satsa!
Robban:
2011-01-16 12:09:49
Nu håller jag med dig Gretsky. Min tolkning av vad jag läst i pressen är att antingen ville inte Stenbeck satsa på samma sätt som övriga aktieägare dvs "bara" skjuta till pengar till verksamheten eller så ville han ha för stor ägarandel. Eller både och..

Intressant att läsa Johan B. Har vid ett par tillfällen lyssnat på föredrag av Wikegård och det som Johan B skriver låter väldigt mycket som det Wikegård brukar säga. Visst, konspirationsteori på hög nivå och med stor sannolikhet har jag fullständigt fel men håll med om att det är en intressant tanke.. :)
nöffeplidan:
2011-01-16 12:09:50
Robban:vad menar du med hemvävt.tror du att regionen ska tillföra alla dessa juniorer eller hur tänker du.personligen är jag innerligt trött på uttrycket hemvävt.

hur många spelare i j-18 ,j-20 kommer från regionen.om det var så att klubben kunde välja och vraka bland juniorer så hade det varit guld och gröna skogar men så länge det är en sol på himmelen så lär ju det inte inträffa.

ett annat problem är om nu dessa juniorer skulle bli riktigt duktiga då lär ju knappast malmö vara ensamma om att vilja ha dom i sitt lag.
då är frågan om mif kan vara med i budgivningen.
Robban:
2011-01-16 12:18:04
Håller med att ordet hemvävt kanske inte är så lyckat. Det jag menar är ett lag utan en drös överbetalda stjärnor. Många av dem som spelar dör idag plus några nyförvärv typ Kim från Pantern och Sundström från Kristianstad. Ingen av dem ghorde bort sig när det gästspelade och kans säkert utvecklas än mer.

Ta MFF som ett exempel. Man har en del egna produkter plus att man värvar unga spelare som får utvecklas i klubben och har på senare år köpt väldigt få eteblerade spelare.

Johan B:
2011-01-16 13:47:54
Det jag menar med hemvävt är ett lag från regionen, kryddat med stjärnor. MEN grunden och stommen i laget skal bestå i spelare helst från Skåne. Idag är inte Malmö förstavalet för juniorspelare,varför? Finns säkert lika många svar på den frågan som det finns spelare som inte vill dit. Men om en klubb som RBK kan mönstra juniorlag i liknande kaliber som Malmö så tycker i alla fall jag att något är fel.
Med tanke på att det inte är några avstånd i Skåne med de goda kommunikationerna(om det inte snöar) så tror jag att den linjen är rätt väg att gå. Samma sak gäller i juniorlagen. Målet för Malmös juniorlag och A-lag borde vara 50% Malmöspelare, 25% Skånespelare(ej MIF i grunden) och 25% från övriga landet/världen(dessa ska vara riktiga toppspelare som gör skillnad i matcherna).
Malmö med hela Skåne i ryggen har absolut möjligheten att genomföra detta. Isytor finns,träningstider finns, kommunikationer finns, skolor finns etc etc. Det som inte finns i dagsläget är en utstakad väg och ett kunnande att genomföra det. DET är däremot man får ta in utifrån.
Se på AIK och Djurgården, många spelare från stockholmstrakten i de båda lagen, och det går ju inte dåligt direkt för dem.
Malmö måste bli förstavalet bland landets juniorer. Man ska se möjligheterna att få spela A-lagshockey, man ska få de bästa träningsmöjligheterna, de bästa juniortränarna etc etc. Då kan Malmö välja de 4-6 bästa landet har att erbjuda i varje årskull i landet. SÅ skapar du en hemvävd klubb med spets.
Robban:
2011-01-16 20:10:23
Bugar och instämmer med föregående talare. är väl liiite sur över att du lyckades presentera samma idé på ett bättre sätt men det fr man ta som en man... :)
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan