Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Därför behöver Malmö vinna ikväll
2011-11-18 10:06:33
Jag vill inte vara den som sätter press, men jag bara säger: Malmö behöver verkligen vinna kvällens match.
En förkvalserie kan vara kul, men det finns inte på min världskarta att komma med i den och gå därifrån till en kvalserie. Ska man ens vara i närheten så måste man gå direkt till kvalserien i min bok.
Ska man inte tappa för mycket på Örebro och de andra där uppe, så krävs det nog en seger ikväll

Varför?
* Bofors ligger nio poäng före och man måste börja ta in de poängen. Som det ser ut nu måste man ta in tre matcher. Och detta mot ett lag som vägrar att tappa onödiga poäng.
* Leksand ligger fem före. Men kom ihåg att Leksand redan har haft en svacka. Det är inte alls säkert det kommer något mer.
* Örebro har skaffat sig en jättebuffert i poäng. Ska det ens vara tal om att försöka gå i kapp de, så måste man vinna ikväll. Det är mer problemet att att man tappar ännu mer mark vid förlust som gör mig oroad. Jag har sett Malmö jaga förr och det är ytterst påfrestande att hålla på att jaga på det sättet.
* Västerås står på samma poäng som Malmö och är naturligtvis med i denna jakten också. Och de har också haft en formsvacka. Kan mycket väl bli en maskin, igen.

Säg att kvällens utgång blir följande:
Malmö - Örebro 0-3
Leksand - Almtuna 3-0
Tingsryd - Bofors 0-3
Västerås - Rögle 3-0
Det är inte omöjligt.
Då är det åtta poäng upp till trean, 12 poäng upp till tvåan och 19 poäng upp till ettan. Kan garantera att vi i stort sett bara snackar om att kriga om två platser då. Med mer än halva serien kvar. 19 poäng på Örebro tar man inte in.
Inte något som man bara kan ta in hur som helst va?

Om kvällens utgång istället blir:
Malmö - Örebro 3-0
Leksand - Almtuna 3-0
Tingsryd - Bofors 0-3
Västerås - Rögle 3-0
Då snackar vi avstånd på fem, åtta och 13 poäng. Och lika med Västerås. Något som fortfarande ser rätt tråkigt ut, men klart gångbart.

Jag hoppas spelarna verkligen vet om vilka avstånd vi kan snacka om det skulle bli en förlust ikväll.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Statistik och Nörderi
Match
Erik:
2011-11-18 10:11:50
Jag tror helt seriöst denna matchen kommer kunna bli nyckelmatchen för hela Malmös serie.. Förlust ikväll samtidigt som dom andra lagen över vinner.. Då tror jag inte Malmö kommer bli topp 3..

Bofors tror jag kommer dala ner till playoff. Men ser Västerås som ett starkare lag än Malmö. Kanske inte på pappret men med 100 % mer hjärta.
Nick:
2011-11-18 10:23:36
Ikväll är det lekstuga för 17-4-71 !!! Kom ihåg var ni läste det ;)
Vi ses i Arenan!!
rydmark:
2011-11-18 10:24:27
Håller med, en oerhört viktig match på många sätt, både poängmässigt och självförtroendemässigt. Kan man slå vinstmaskinen Örebro vet man att man är bra.

Det borde vara upplagt för ett heltaggat Malmö där ALLA vill kriga till sig tre mycket viktiga poäng. Det blir en spännande kväll!!!
sir_lancelot:
2011-11-18 10:24:58
Redhawks kommer att växa ju längre säsongen går. Just nu är man i en känslig fas när inte minst lagkemin måste bli rätt. jag hoppas inte spelarna stirrar för mycket på tabellen just nu för det hämmar ofta mer än stimulerar. Jag tro att vi kommer att göra en bra match idag. Vi är för en gång skull underdogs och spelarna vet att det är ett mycket bra lag som står på andra sidan. Seger med 3-1, sista i öppen kasse av Alvarez...så blir det :-)
Charles:
2011-11-18 10:42:06
Har en känsla att MIF kommer köra över Örebro ikväll. Säker 4-1 vinst
:
2011-11-18 10:54:07
Kriga för MUF är som närkamper för Bremberg alltså oskuld.
Reino:
2011-11-18 11:01:42
Man var nervös redan innan, nu blev det inte bättre Johan ;)
:
2011-11-18 11:07:30
Malmö måste vinna de närmaste 15 matcher för att ha en chans till topp 3, annars är det kört.
AEF:
2011-11-18 11:20:49
Nu är det två stycken som påstår att VIK kommer presentera ett nyförvärv i eftermiddag/kväll, blir intressant att följa utvecklingen. Har svårt att se att det skulle komma in någon klass-ryss som det snackas om (eller två t.o.m).

Ryck i dina kontakter i Västerås nu, Johan!
Rysken:
2011-11-18 11:25:59
Hahaha är ni underdogs? När ert lag kostar lika mycket som top 3 tillsammans? Nej, ni är inte underdogs. Tippade superlaget i hemmaarenan (SUPERARENAN!!!!!!!!), nu ligger ALL press på er, dags att leverera, eller lämna in konkursansökan. :) Känns som att Örebro kommer att kunna spela ut ikväll, samtidigt som käpparna i hjulen för Malmö Klasenhawks kommer att bli fler än vanligt!
Vinner ni inte ikväll, spelar ni i HA mot Tingsryd nästa år. =)
Jimmy:
2011-11-18 11:26:14
Klockren Analys, detta är verkligen en 6 poängs match ikväll.
Erik:
2011-11-18 11:30:19
Rysken: Håller med dig totalt!! Malmö kommer aldrig vara underdogs inför en match oavsett tabellen!

nöffeplidan:
2011-11-18 11:32:14
Jag hoppas att killarna bjuder till lite extra i kväll.Jag vill inte se samma bökande i hörnen utan snabbt rakt spel.Det hade varit kul om slovakerna kommer igång på allvar.Tvillinglinan vill man också se lite mer av.
Tomas:
2011-11-18 11:37:13
Om nu Malmö menar allvar med sin satsning så anser jag att man måste röja runt lite i laget. Jmf med sist vi gick upp med Staahl, Riihijärvi, Moravec och de andra. Då var vi mer eller mindre överlägsna. Nu är vi nöjda med två poäng mot Oskarshamn. Det betyder att man lagt ribban sjukt lågt. Omotiverat lågt enligt mig. Jag föreslår följande realistiska förändringar;

Ut; Lassen
In; Björk
= Mer hemvävt. Björk är helt enkelt också en bättre spelare. Förbättrar backlinjens totala kapacitet med några procent.

Ut; Forrest
In; Ny back. Stjärnspelare som gärna kan vara transatlant. Forrest är helt ok men om vi skall upp behöver vi en ledande back. Det saknar vi! Höjer kapaciteten många procent

Ut; Ciernik, Eriksson,

In; Brendl + Snabbskrinnande forward
Albin:
2011-11-18 11:43:15
Lugnt,Taif vinner ikv, se till att Vinna mot Örebro så ska det nog gå vägen för Malmö.
Tomas:
2011-11-18 11:44:18
Om nu Malmö menar allvar med sin satsning så anser jag att man måste röja runt lite i laget. Jmf med sist vi gick upp med Staahl, Riihijärvi, Moravec och de andra. Då var vi mer eller mindre överlägsna. Nu är vi nöjda med två poäng mot Oskarshamn. Det betyder att man lagt ribban sjukt lågt. Omotiverat lågt enligt mig. Jag föreslår följande realistiska förändringar;

Ut; Lassen
In; Björk
= Mer hemvävt. Björk är helt enkelt också en bättre spelare. Förbättrar backlinjens totala kapacitet med några procent.

Ut; Forrest
In; Ny back. Stjärnspelare som gärna kan vara transatlant. Forrest är helt ok men om vi skall upp behöver vi en ledande back. Det saknar vi! Höjer kapaciteten många procent

Ut; Ciernik, Eriksson,

In; Brendl + Snabbskrinnande forward

= Vi får Brendl som garanterar mål. Inte snabb men det är inte Ciernik heller och CIernik gör ingenting. Brendl är dyr men inte många kronor dyrare än Ciernik. Sen släpper vi Eriksson och byter mot en SNABB forward som åker, åker och åker. Det behöver vi. Lazo passar in där och kan få stanna. Helst skall den nye vara ytterligare några skär snabbare. Ryms det inte i budget så skall Lazo också ut.

Jean Luc skulle såklart aldrig värvats men det lär inte hända att man skickar honom.

Mitt lag

TOivonen, Sjöa

Heed Ny back
Wejan Josefsson
Björk Ribben
Carne Jean Luc

Klasen Mattsson Alvarez
Dragan Carlsson Brendl
Westerholm Olsson Westerholm
Kollar Green Ny forward
Avb; Lazo
Tobbe:
2011-11-18 11:45:01
Helt klart att Malmö måste vinna idag, men min högsta önskan idag är att Malmö förlorar stort och att Malmö sedan åker på pumpen borta mot SSK på måndag och att strumpan lämnar in och att Malmö rasar som det korthus det är...

Som någon skrev ovan, Malmö kostar lika mycket som top 3 lagen i serien tillsammans, det visar bara en sak...

Inget hjärta, bara pengar!

URL: http://www.sodertaljesk.se
Svensken:
2011-11-18 11:59:11
Jag kan hjälpa till att baka en bjudetårta
Svensken
Anti Bobo:
2011-11-18 12:19:28
@ tobbe...
Vad kostar vad???
Vad är det för fel att hockeylag kostar??? - suck, jante tänk..
Örebro kostar MINST 15 mille. Vaför jag säger MINST är att källor nära klubben säger att klubben har spelarbudget på 15, men det betalas ut "extra" pengar på flera miljoner.

Ska man gå upp, måste man satsa. Satsa är positivt. Pengar är positivt så länge det leder till något. Iprinicp alla lag som man k´öper ihop fungerar och lyckas. Se samtliga ELIT sporter från 80-talet och framåt!

Malmös spelarbudget ligger väl på 25-28 miljoner??? Det är faktiskt LITE LITE. Ska man gå upp och köpa sig upp får man nog lägga egentligen 30-35 mille om inte mer.

Att alla 3 "topplagen" har mindre budget än Malmö är tveksamt. Bofors, ja men det är inget topplag.
Tobbe:
2011-11-18 12:28:55
@Anti Bobo> haha, va är det för fel på jantetänk för det första, har man mer än 85 i IQ så borde man fatta att alla inte kan bli rika och vara bäst hur mycket man en försöker. Kolla bara i USA, där har dom kapitalisttänk där pengar är allt och se vart det för dom, 50 miljoner människor i direkt fattigdom! Så somna om!

Satsa är positivt, pengar är bra i sport, sport handlar om att leverera! Malmö köper klasen för 30-40 miljoner på 3 år (borde bli så om han får ut 21 miljoner netto),..

Jag är SSKare, Malmö är i årets upplaga anti-SSK med alla Quislingar som finns i laget.

Därför vill jag att Malmö förlorar, därför önskar jag Malmö all skit... Men se det positivt, hade inte Malmö haft alla dessa forna SSK spelare så hade jag skitit fullkomligt i Malmö och syns man så finns man! :)
Marty:
2011-11-18 13:02:44
Inbillar mig att det blir seger ikväll. Det kommer dock bli tufft. Spelar Malmö hockey i 58 minuter kommer vi förlora. Idag är det fullt ös från start som gäller och inget annat.

Bofors svävar på moln. Det håller inte länge till.
Peter:
2011-11-18 13:04:06
Hur ser biljettbokningen ut hittills? Vilken publiksiffra kan man vänta sig ikväll?
Erik:
2011-11-18 13:19:50
Hoppas du inte menar allvar med ditt inlägg?
Erik:
2011-11-18 13:21:20
Syftar då på anti
Mathias:
2011-11-18 13:36:31
Är laget med mest pengar favoriter i alla serier? Det verkar vara en självklarhet när det handlar om MIF i allsvenskan, men det gäller/pratas inte om det i andra serier, sporter, länder..
Ren idioti samt en stor slev avundsjuka!

ssk:
2011-11-18 13:48:31
Innan serien hade alla MSK fans hybris och klasen skulle leka hem poängligan och slå Arlbrandts rekord och man trodde man redan var i elitserien, men det vänder fort eftersom just nu är man tydligen inte favorit mot Örebro hemma.
Marcus:
2011-11-18 13:59:12
klart vi är underdogs vad har det med saken att göra att vår spelarbudget är högre?

nu handlar det om seriens tabell och INTE om pengar, got it?
som det är nu så är vi underdogs och Örebro "måste" vinna annars kanske en negativ trend startar? visst, Malmö satsar för elitserien men det gör Örebro också. Örebro leder serien. Malmö ligger 5a på lika många poäng som västerås, 5p till leksand, 9p till bofors (som kommer kollapsa, vänta bara), och sedan är det som det är nu 16p upp till örebro men örebro har inte haft sin svacka ännu och vi vet att alla lag (iallafall de flesta) har en svacka under säsongen så det kan gå utför sent i säsongen också faktiskt. Jag tror och hoppas malmö vinner mot Örebro och därmed är början på örebros svacka. då har man helt plötsligt en chans att vara topp 3
Victor:
2011-11-18 14:09:01
Mathias:
Att Malmö blir storfavoriter är inte så undligt med tanke på den satsning man ändå gjort. Plus deras utsatta mål, elitserien... Enda laget som kan matcha den satsningen är väl Örebro och det är inte mycket att göra åt.
Jag som leksing vet precis va det handlar om, bern there done that!
Riktigt roligt att klubbar satsar men man får det också svårare Malmös satsning leder till att de mindre klubbarna ser varje match mot Malmö "nu jävlar ska vi visa dom" det är inte lätt att spela mot såna lag för att sen möta lag som Örebro som är en riktig lagmaskin.
Bengt:
2011-11-18 14:23:08
Biljett till salu!

Min fru har "lämnat återbud" till kvällens drabbning, står med en biljett A 16 v rad 11, vid "blålinjen" - kostar 250, säljes för 200, om någon känner för det, och platsen...

Tfn 0706-92 22 43
ubbe:
2011-11-18 14:45:11
@ssk: kan du bevisa att du personligen känner varenda en av mifsupportrar runt om i landet e-som du utger dina åsikter för att vara fakta om hur alla mifsupportrar tänker?

det du missat (säkert mer eller mindre medvetet) är att vi är många mifsupportrar som höjde varningsflaggor för värvningarna, som inte var speciellt positiva till det... men vi håller på vårt lag oavsett budget och oavsett vilken väg föreningen väljer att ta, det är inte vi supportrar som lägger budgeten eller ritar ut vägen föreningen väljer att gå. av alla de värvningar man gjort är jag eg. bara riktigt nöjd med en... Mr. SSK, Robban Carlsson... han jobbar, sliter, gnuggar och står i... varje match!
sture:
2011-11-18 14:56:20
Tyvärr det är bara till att inse
2-7
Så bra tycker jag Malmö är!
Mathias:
2011-11-18 15:06:06
Victor, tack en nyanserad kommentar och för ditt medlidande.
Men jag tycker ändå inte att MIF:s satsning är något i hästväg. Många nya spelare, ja. Men många nya bra spelare? Nej.
Jag har sagt det innan och säger det igen, första satsningen vi gjorde, då värvade vi 5-6 st. med mångårig elitserierutin. Och det var inga spelare från bottenlagen som nu. Pekka, Mörth, Lusth, Svanberg, Pauna hade minst 30 säsonger i eliterien (sammanlagt, var för sig) kryddat med 10-12 SM-guld. Det var vinnare.
Vi gick INTE upp det året. Sedan kom Peter Andersson, Helminen (NHL) och Hallin (många år i NHL) och resten vet vi.
I år är vår största stjärna från AHL. Och sedan Jesper Mattsson.
Ciernik, Lazo och Barta hade väl ärligt talat inte häften av denna bloggs läsare hört talas om innan...
Micke:
2011-11-18 15:09:40
ubbe:
2011-11-18 15:34:32
@mathias: helt rätt analys... så spektakulärt är inte laget. att det blivit så upphåsat handlar till viss om media och deras vinklingar. för några år sen pratade man oxå om "stjärnspäckade malmö", som då inte hade en enda landslagsman eller spelare som hade gått in i en förstafemma i ES. men så fort mif värvar ngn vrålas det om stjärnor, oavsett vilken klubb spelaren kommer från.

satsningen med pekka m.fl. kom i en tid dessutom då dåvarande div.1 serier var betydligt mer amatörligor än vad dagens allsvenska är. minns att mif vann var och varannan match med tvåsiffrigt (bl.a. mot osby med 17-1)... det var vinnarskallar allihop och långt större stjärnor än vad man förfogar över idag. om man inte hade värvat klasen, ciernik och barta hade man inte raljerat om miljonbygge hit och dit då flera spelare hämtades från allsvenska konkurrenter.
Hilding:
2011-11-18 15:52:15
Snacka om att Hugo kastat pengar i sjön. Det absolut storsta misstaget någonsin måste vara anställa Leif Strömberg. En gammal trännare som inte åstakommit någonting mer i sin tränarkarriär än gjort Bofors till ett hyfsat AH-lag. Jag förstod på en gång när det blev klart med Leffe att det skulle gå åt helvete. Att sedan värva 7 spelare med rötter i SSK????? Vansinningt. SSK har varit Elitseriens sämsta lag de senaste 10 åren. MIF kan tyvärr glömma allt vad elitserien heter så länge firma Strömberg/Nyman finns kvar i föreningen.
Sture:
2011-11-18 16:14:38
Tack Hilding
Helt rätt
Hockey-Rocky:
2011-11-18 16:21:17
Malmö Redhawks är som Titanic!!! Trots att alla visste om att skeppet skulle sjunka, så fortsatte orkestern spela(enl. rykten, psalmen,"ju närmare Gud". Ska Malmös hockeylag sjungande spela den med?)och kaptenen stannade kvar. Resten flydde som skräckslagna råttor och flydde panikartat ifrån skeppet(hockeylaget?).
Enda sättet är rädda skeppet(Malmö hockey att bli ansedda med respekt, är att kicka tränarduon"humle och dumle".)blir att granska resulteten, söka svaren på otal frågor och TA LÄRDOM!!!
Ikväll. oavsett resultat, kommer verkligheten till detta luftslott som Malmö Redhawks byggt. En seger skulle bara betyda konstgjord andning och orsaka än mer skada.
Så för Malmö som hockeylag och deras viktiga supportrar, skulle en förlust vara årets största seger för dem. Då kan laget få rätsida och möjligen framåt vårkanten slåss om en elitserieplats.
Tips ikväll, Malmö"relator-gamar"Redhawks- ÖREBRO"VI SPELAR FÖR LAGET"VIPERS 2-6. Bättre är tyvärr inte Malmö Bridgeklubb, oj,oj, förlåt, ishockey. Hockey-Rockey.
Rickard:
2011-11-18 16:26:26
Tyvärr! Malmö håller på tok för låg klass. Årets lag är ett mittengäng sett till spelet. Inget mer. Är otroligt besviken att se mitt Malmö spelas ut omgång efter omgång. Mot starka Örebro har man inget att hämta.
Victor:
2011-11-18 19:41:12
Mathias:
Förstår vad du menar, precis som du säger den är inte i hästväg om man jämför med andra klubbar utan det som syns är väl hur drastiskt den höjts för just Malmö ( nu ska jag erkänna jag inte har hundra koll på detta fall men av det jag vet känns det så!).
Med rutinerade pjäser från förr så har hockeyn utvecklats enormt mycket! Att ni ute gick upp under den tiden får mig bara att undra vad det är som krävs egentligen!
Håller med dig i vad du säger om "stjärnspäckade Malmö" det har lagts otroligt mycket energi på det... Men jag kan nog vem tycka Malmö har många spelare som är riktigt bra för att va allsvenskan individuellt men som jag sett prov på i mitt Leksand det krävs ett jäkla jobb för att få ihop det till ett lag. Får Malmö det så är jag övertygade om att ni tar steget, för ni kan ha 4 slagkraftiga kedjor det är jag övertygad om!

Hoppas ni sätter käppar i hjulet för örebro nu jag håller tummarna :)
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan