Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Green och Kollar måste hålla tätt nu
2011-11-23 16:55:37
Morten Green är en spelare jag verkligen gillar.
Han har alltid gjort sitt bästa, gjort mycket poäng och känns knappast som en person som sprider negativ energi.
För den sakens skull ska han inte vara fridlyst från kritik.
Och nu är det nock.
Tittar man igenom hela HockeyAllsvenskans plus/minus-liga så är det inga siffror som är till hans fördel.
Med minus 12 så är han faktiskt sämst i hela serien tillsammans med Almtunas Julius Larsson.

Morten Green har i alla matcher, utom tre, spelat med Tomas Kollar.
Och Kollar är den i Malmö som har nästsämst plus/minus.
Nu förklaras detta givetvis med att de nästintill uteslutande gör sina mål framåt i powerplay, men det läcker ändå likförbannat massvis bakåt.
Och detta är två herrar som ändå kommit hyfsat lindrigt undan i kritiken från oss tyckare utifrån.

Faktum är att under de matcherna de inte spelade tillsammans så lyckades båda två klara sig utan ett enda minus mot Rögle hemma, mot Tingsryd borta fick de minus, men då var de trots allt på isen samtidigt och mot Sundsvall var Morten inne på en hög mål bakåt med Klasen och Robban Carlsson i en match som luktade dålig inställning lång väg.
Mot Örebro i fredags så gjorde Örebro två mål i fem mot fem. Båda målen var Kollar och Green inne på.
Så tråkigt nog så var Kollar matchens kung med tre mål i PP, men likförbannat går han av isen med -2 i statistiken.

Nu är jag ingen hockeycoach, men jag kan samtidigt se att det trillar inte en jäkla massa mål bakåt när dessa två spelar tillsammans.
Den läckan måste det bli ett stopp på. Det enklaste alternativet borde vara att dela på Morten Green och Tomas Kollar. Det kan inte vara en slump att de två med sämst plus/minus i ett lag som ligger femma i serien (Dvs på övre halvan) spelar i samma kedja.
Det är en fråga som borde vara en ständig huvudvärk för tränarna.
Av Malmös 64 insläppta har 45 av dessa tillkommit i fem mot fem. Av dessa stoltserar Morten Green med att ha varit inne på 21(!). Det är nästan hälften. Tomas Kollar har varit inne på 17 stycken.

Nu finns det naturligtvis många andra som också måste lyfta sig. Detta är bara ett exempel på en sak som bör rättas till.
Känns synd att det är två herrar som ändå har inställning och rätt attityd på is och i omklädningsrum har så pass svarta siffror.
Men statistiken tror jag inte ljuger i detta fallet. Rätta mig gärna om jag har fel.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Statistik och Nörderi
Match
Sune:
2011-11-23 17:06:54
Känns som det är läge för en förändring i den kjedjan.Såg att BJörk ev var på väg till en toppklubb i allsvenskan alt finska ligan.Hur ska Malmö göra med lazo,ev bänken igen imorgon.
kent70:
2011-11-23 17:12:34
Håller med dig till 100 % Johan !!! På pricken vad jag tycker och känner också.

Klockrent inlägg !!!
:
2011-11-23 17:13:35
Och Kollar var en som värvades som "går till jobbet varje dag"

Det kan man ju inte påstå med den plus minus statistiken.

Ytterligare en som blir direkt sämre av att spela i MIF.

Morten är hur säker som helst i vanliga fall så nog fan har hela karusellen dragit med sig han. Tyvärr.
Andersson # 66:
2011-11-23 17:15:26
Mitt namn ska stå vid det ovanför.
Merla:
2011-11-23 17:28:41
Ni tycker inte ni överskattar plus-minus statistiken? I mitt tycke den absolut mest meningslösa statistiken man kan gå efter då den inte tar hänsyn till vilka man spelar mot.

Kan det vara så att Green/Kollar ständigt matchas mot motståndarnas bästa spelare? Att de ofta sätts in i svåra situationer?

Det finns mängder av saker att diskutera gällande +- statistiken och varför den aldrig är rättvis, och därmed inget att gå efter.

jens:
2011-11-23 18:00:11
merla: ja precis. de är ju inte slumpmässigt vilken kedja man matchas mot. Om Green konstant matchas mot producerande kedjor så kan ju hans plus/minus till och med anses som bättre än andras som har ett "bättre" värde.
...:
2011-11-23 18:28:07
Tittar man bakåt på statistik så hade Green helt ok +- när han spelade i Leksand.
Marty:
2011-11-23 18:52:28
@...: Det räcker du kolla en säsong bakåt...:
Rut:
2011-11-23 18:59:08
Ändå pissar ni på Dragan och Klasen i parti och minut...

Ganska tydligt att Klasen och Dragan inte är de som förlorar matcherna åt MIF, snarare tvärt om!
rydmark:
2011-11-23 19:00:06
Ja, den här säsongen är Green bara en skugga av sig själv. Något är riktigt fel, och jag hoppas att det ordnar sig. För om det är någon spelare i MIF som alltid gett ett riktigt proffsigt och positivt intryck så är det just Green. Han tillför vanligtvis väldigt mycket både offensivt och defensivt, men i år verkar allt ha gått i baklås, dessutom ser han ovanligt tjurig ut ute på isen.

Kanske vore det smart att sära på honom och Kollar om det nu kan vara den kemin som inte funkar, varför inte lira honom som center mellan tvillingarna istället för Mattson som ju varit riktigt bra på backplatsen?

Jag hoppas att Green kommer igång igen och visar den positiva hockey som man är van att se från honom!!!

Viktig match imorgon.....
Kalle:
2011-11-23 19:25:51
Viktigt match imorgon.....IGEN ;-)
objektiv 2:
2011-11-23 19:42:41
Visst Green har inte varit sig lik. Men jag tycker att det är ett kollektivt problem. Jag tycker att avsaknaden av ett tydligt spelsystem är roten till att de flesta underpresterar Samtidigt känns det som att vi värvat för lika speltyper. Många offensiva backar, få defensiva. Forwards är för mycket lirare och en del grovjobbare. Grovjobbarna får bara någonting att göra i PP. Men drar alla åt samma håll och krigar, så skall det kunna gå. Sedan får man göra jysteringar i truppen.
Christer:
2011-11-23 19:43:15
Måste hålla med Rydmark (som så ofta). Morten är inte på sitt vanliga humör och det syns bl. a. genom att han denna säsongen inte ramlar så ofta vid tekningar.
Fredrik Nilsson:
2011-11-23 19:45:46
Håller fullständigt med Merla.

+/- statistiken ska inte underskattas, men definitivt inte överskattas heller, den är trots allt väldigt onyanserad. Som någon nämnde, Green och Kollar matchas ofta mot motståndarnas producerande kjedjor, och det för inte glömmas.

Men, trots vad jag nyss skrev, tycker inte att Green har kommit upp i normal standard, han har sett rätt så blek ut, tyvärr, alltid gillat honom.
Storkas:
2011-11-23 21:08:03

Green har tappat på alla nivåer, är han mätt? han hade kanske behövt byta omgiving och då menar jag inte kedja utan lag. Många säsonger i Malmö, i år är han enbart en skugga av vad han vad för ett par säsonger sedan. Ett rundnings märke, få passningar når fram, ingen fart. Jag har alltid gillat Green, men detta är hemskt att se.

Kollar är ingen spelare för 5v5 men han behövs i pp/box. Han är stor och stark. Inget mer. Dålig i puckbehandlingen, dålig fart. Grym framför kassen, och kanske även fungerar i box. Men skridskoåkningen/puckbehandlingen är helt för dålig för att kunna vara ett hot i 5v5.

Jag tycker det är bra du tog upp detta johan, för det är mycket snack om ciernik och lazo, men kollar och green har betydligt större problem iaf i 5v5.

Green just nu kan ersättas av ett antal J20 spelare, bara att välja. Jag skulle satsa på #40, för viljan. Både laget och pubilken behöver se någon som går in med den inställningen. Någon som kommer gå in och jobba 110% och med fart och våga ta lite stryk. Att inte något händer är det största problemet. Är man inne på 50% av baklängesmålen i 5v5 ska man inte få spela.

Nu kommer kanske Ohlsson spela med Green/Kollar, bra tänkt, för det måste hända något. Men man sabbar den mest välbalanserade kedjan 17-4-71. Samtidigt finns problemet kvar i green/kollar kedjan, de är för dåliga för 5v5 just nu.
Mjauu:
2011-11-23 21:14:12
Ja detta är inget nytt, dessa två herrar har haft sämst plus/minus länge och det verkar inte bli bättre, Kollar har jag skrivit flera gånger att han är för dålig i fem mot fem, hans skridskoåkning är under all kritik och han tvingas dessutom ta en hel del onödiga utvisningar på gund av detta. Greens plus/minus förvånar mig lite, men likt förbannat så bör det åtgärdas, att splittra denna duo är en bra början.
Mats Regnér:
2011-11-23 21:44:14
Slår in lite redan inslagna dörrar.
Morten Green hade under sina säsonger i Leksand konstant riktigt bra plusstatistik. Om jag inte minns fel var han bäst av alla forwards någon säsong. Dock är Morten en rollspelare som behöver rätt omgivning och det har han absolut inte i Malmö nu. Det i kombination med en spelare som det gör allt annat än lyser om är definitivt ett par av anledningarna. En annan av orsakerna (till mkt mål bakåt i 5 vs 5) är att backparen i Malmö inte spelar konsekvent och tillnärmelse likadant något av dem. De är en bunt individualister som inte har någon solid grund att stå på. De försöker genom individuella lösningar fixa stressade situationer. Ingen fw/c har en aning om hur de ska understödja backarna och därav ser det otroligt rörigt ut.
Jag tycker att Strumpan ska kunna få alla att göra samma enkla sak i egen zon när de är satta under press. Men som Leksing är jag inte förvånad att han inte löser den knuten. Jag tror om jag ska vara ärlig att han inte ens har förstått detta relativt enkla faktum. Men den som lever får se om det blir ordning på torpet. Det finns ju saker att jobba med för mitt kära lag också, det är ju egentligen bara två lag som imponerar stort. Örebro och Bofors.
/Mats
Danne:
2011-11-23 21:45:29
Jag har sett i stort sett alla matcher i år och nog fan har inte Strömberg matchat något speciellt. Dom rullar på sina kedjor i stort sett. Green har varit helt bedrövlig och bidrar inte något speciellt. Green är en av dom som skall visa vägen med ett A på brösten och det har han verkligen inte gjort. Nä skärpning på honom och många fler därtill. Sen håller jag med om att roten till att alla underpresterar är grundspelet är för dåligt. Sarg ut och dumpa puck sen jag överallt utan tanke. Det funkar inte på denna nivå och det har vi sett nu i ex antal matcher.
objektiv 2:
2011-11-23 21:49:09
Kollar är helt klart en riktig rollspelare. I den rollen är han ruggigt bra. Hattrick senast. Men i övrigt är det en del att önska. Som sagt Green lirar mycket i checkingline och boxplay. Det är oftast ingen producerande kedja. Möjlig anledning fel placerad. Sedan tycker jag att Toivonen är en besvikelse. Vi måste göra minst fem mål när han står. Han släpper fyra varje match. Är man en målvakt i hans kaliber så skall han kunna avgöra matcher " själv".
Lyssnar på Strömvall på Viasat. Han är både en dålig vinnare och förlorare.Irriterande.
Tobbe:
2011-11-23 22:23:43
Tycker att Kollar tappat mycket, visst 3 mål senast men även en blind höna hittar korn. Kollar är en bra checkingspelare i AS mått mätt men i ES har han nog gjort sitt, tycker att han är för dyr för va man får med.

Ni snackar plus minus och tycker inte att det är kass att Klasen "bara"har +2 eller nått på 30poäng, han e helt osynlig 5 mot 5.
sir_lancelot:
2011-11-24 08:26:20
Statistiken säger inte allt, men den ljuger inte heller. Kvällens motståndare ligger f.n sist i tabellen. De har bara släppt in 5(!) mål mer än MR på 23 matcher...det säger en hel del om vårt försvarsspel.

Inget lag, någonstans, i något sammanhang, når framgång utan ett stabilt försvarsspel. Detta är något som byggs upp under en längre tid och innehåller många olika delar...tyvärr syns inte mycket av detta i dagens lag. Samarbete MV och backar funkar inte, backarna är tröga och oroliga i egen zon, FW tappar puck i rörelse framåt och många av dom jobbar inte hem. Ingen av backarna kliver fram, stabiliserar och visar vägen ("Kenny Jönsson"-typen). Jag vet att det inte blir så men visst hade vårt lag behövt Kim J eller Lilja? Då tror jag även att nuvarande backuppsättning skulle kunna funka.

Nu står vi där vi står, med nuvarande försvarsspel är vi inte ens i närheten av KS....och sannolikheten att försvaret av sig självt plötsligt skulle fungera är liten. Inom ramen för nuvarande trupp kanske man skulle permanenta Jeppe som förstaback (jmfr Daniel A i MFF), spela in de unga med honom som stöd. Låta Josefsson, som i mina ögon egentligen är den bästa backen, samla självförtroende bakom Jeppe. Annars måste vi hitta en Jönsson/Ragnarsson/Johnson/Lilja-typ att värva mitt i säsongen....hmmm

Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan