Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Johan Björk borde vara aktuell
2011-11-17 12:19:33
Malmös försvar har problem.
Främst med defensiva backar.
Inför säsongen så nobbade Johan Björk Malmö för han ville prova utomlands. Han fick först en tryout i Hannover, som misslyckades. Han drog vidare till Jesenice i Slovenien där han förvisso lyckades rätt bra, men löneutbetalningarna strulade och nu har han och Marcus Olsson, bland annat, lämnat klubben.

Björk borde vara aktuell. En defensiv back som med garanti levererar på allsvensk nivå. Han är Malmökille och har ett hjärta för klubben.
Det jag kan se hindra detta är om där finns någon form av prestige från Stefan Nyman att inte plocka in honom efter att han nobbat tidigare.
Vill dock inte tro att han har den prestigen, så han nekar pga det.
Men Johan Björk måste bara vara aktuell som läget är nu. Malmö har ett försvar som är vimsigt, stirrigt och har skadeproblem.

Sedan är jag full medveten om att där finns anfallare som inte alls levererar.
Men ett lag byggs alltid bakifrån. En trygghet bakifrån ger hela laget en annan trygghet. Det skulle ge målvakterna trygghet också.

På tal om målvakterna.
Pontus Sjögren har stått fem matcher i rad.
Tolkningen på det? Han är etta just nu. Fem matcher i rad är rätt mycket.
Hannu Toivonen fick en chans efter Röglefiaskot, därefter har Sjögren stått rubbet. Bara en notering.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Hockey
Match
Miffot:
2011-11-17 12:24:36
Precis, släpp prestigen och ge Björk ett hyffsat kontrtaksförslag, inga drömlöner men rimliga summor, verkar som han fick ett skambud förra gången + han blev värvad till hv71 för ett par år sen, så så j-vla tokig är han inte (med tanke på vårt försvar och vi spelar i allsvenskan)
Miffot:
2011-11-17 12:31:34
+ Björk-Josefsson känns som ett betydligt mer välkomponerat backpar än Heed på Johans plats.....
Bods:
2011-11-17 12:35:31
Håller med miffot helt och hållet. Sen så ska Heed bara spela PP. Inget annat.
DecardCain:
2011-11-17 12:39:12
NI har relativt bra namn på era backpositioner. Men era forwards är usla på försvarsarbetet och ligger hellre på rulle frammåt än gör klart jobbet i egen zon. Kolla på Leksand, ett helt lag som arbetar klart i egen zon och bygger spelet därifrån. Malmöförsvaret litar heller inte på sina darriga målvakter.
Kul Att storpär inte misslyckats helt skall tilläggas.
Johnossidude:
2011-11-17 12:50:56
@DecardCain

Tycker du har helt och hållet fel! Det handlar om att malmös backar slår bort för enkla puckar och ger enkla tapp i egen zon och i mittzonen! Det är backarna som gör att vi inte får några anfall! Och det är nästan alltid backarna som ger bort målen med sina indianare och sitt väldigt långsamma och osäkra spel!
DecardCain:
2011-11-17 12:57:06
Jag har inte sett alla matcher och du har säkert rätt i att backarna är kassa. Men Forwards Forechecking och Backchecking är A och O för ett bra försvarsspel i modern hockey. Om man kan något om
hockey så kan man relatera till detta.
Martin:
2011-11-17 13:04:54
Sjögren har bara varit bra i en utav dom 5 matcherna. Därför tycker jag att Toivonen måste få chansen snart igen. Helst imorgon men det tror jag inte på. Annars knäcker man finnens självförtroende helt.

Jag kan lova er alla att bara Toivonen hittar sitt riktiga jag är han klasser bättre än sjögren och förmodligen allsvenskans bästa målis.
Tysken:
2011-11-17 13:11:12
Han är redan nu bättre än Sjögren.. Han va riktigt dålig mot Sundvall, hade inte mycket att göra mot Leksand, Västerås borta..., Troja hemma släppte han in det som kom och igår släppte han tre igen men spelade väl OK ändå.. Nej, in med Toivonen nu och låt honom visa vad han kan! Så jäkla synd att det där målet mot Rögle har minimerat hans speltid totalt..
Danne:
2011-11-17 13:21:42
Varför detta tjat om defensiva backar? Malmö behöver spelskickliga backar som kan spela sig ur situationer och inte bara skicka längs sargerna. Det är därför Mif har sådana problem i egen zon eftersom när man väl vunnit pucken så är man inte skickliga nog till att spela sig ur zon. Malmö behöver inte fler bjässar som bara sprer puckarna överallt. Det räcker med Lassen, Jean-Luc och Weihager.
Tompa:
2011-11-17 13:24:41
Johan.... Var det Leksand som inte hade målvakter av allsvenska mått enligt dig??? Du hånade Salo och tykte det var örongodis.
Daniel:
2011-11-17 13:26:42
Ta ett ord från en som ändå kan lite om hockey.
Malmö ska absolut inte köpa sig ur den "kris" som de upplever. För varje nytt spelarköp ni gör under säsongen sänker ni moralen i den trupp som ni redan har. Ni måste ta konsekvenserna av de spelarna ni köper under silly season och arbeta för att utveckla dessa under säsongen. Kom ihåg att det är först i slutet av säsongen som man ska vara bra.
Genom att mixtra, bänka, köpa in nytt sabbar man bara det långsiktiga arbetet. Bara för att det finns pengar på banken är det inte rätt väg att använda dem på det sättet.
Sedan ska ni inte underskatta hjärta. Och hjärta för ett lag får man bara om man spelar för något annat än för pengar. Det är som Wilander säger, man ska inte ägna sig åt en sport för att tjäna pengar, utan för att man älskar sporten/laget. Det är då man lyckas och når resultat.
När Malmö viftar med pengabuntar är det lätt att spelare som ni lockar till er kommer av fel anledning.
De måste komma för att de vill spela i Malmö, inte för att få bra betalt för att göra det.
Så behåll nu den trupp som ni har. På sin höjd kan ni sparka någon spelare som inte levt upp till förväntningarna och ersätt med juniorer. Titta på de spelare som Malmö släppt genom åren som lyckats någon annanstans. Det är genom att studera de exemplen som ni hittar lösningen på vad som är rätt för Malmö. Som det är nu är klubben sjuk.
Gäsp:
2011-11-17 13:27:51
Det hade varit bättre med en ny tränare..
90 tals hockeyn är slut sedan länge..
Reino:
2011-11-17 13:28:24
Tysken: Målet mot Rögle? Pröva målen....
Jimmy:
2011-11-17 13:36:27
Jag hade väl inte Johan Björk som aktuell i min värld då det pratades om en satsning osv, men faktum är att vi LÄCKER SOM ETT SÅLL och Johan behövs i truppen NU.

Lassen, Weihager är katastrof. Forrest har väl heller inte rosat marknaden precis. Han har inte varit den stabila backklippa som Nyman/Strömberg pratat så mycket om.

Ang Sjögren.

Trodde mycket på Toivonen innan, men helt klart är han nr 1 nu i mina ögon. Hannu får vara med ordentligt på träningarna och visa att han vill vara med och fightas om en chans på första spaden.

heffa:
2011-11-17 13:43:45
de kanske vore nåt för västerås nu när blir borta i ca 12 veckor..
heffa:
2011-11-17 13:44:59
nu när lundgren blir borta*
AEF:
2011-11-17 14:00:02
Ja, eftersom både Lundgren och Mitell är borta från VIK så råder det minst sagt en smärre backkris i laget, helt klart lite av ett drömläge för Björk - förhandlingsmässigt.
AEF:
2011-11-17 14:03:52
Enligt VIKs sportchef har man redan kontaktat backar...

URL: http://vlt.se/sport/ishockey/1.1439454-sasongen-kan-vara-over
EbbaBloggen:
2011-11-17 14:06:23
Håller med 8)

URL: http://www.ebbabloggen.se
Hockey-Rocky:
2011-11-17 14:06:28
När ska"Edvard Persson"mentaliteten avslöjas inom Malmö Redhawks???
Just nu, när jag både ser och läser om detta laget, tänker jag på hans filmer. I jämnförelse är hans filmer mer seriösa och allvarligare, än just Malmös lag-inställning-laganda-prestanda!!!
Malmös hockey blir bara komisk och går inte att ta på allvar.
Enligt mig, finns det bara 6 spelare som visar rätt inställning till en lagsport som ishockey.
Nä,ligen, Robert Carlsson, Tim Heed, Jesper Mattson, Robin Alvarez och Juniorbröderna Westerholm. Gällande Linus Klasen måste nog vara Sveriges sämsta spelarinvestering genom tiderna??? Han skulle bara platsa i örebro som korvförsäljare på läktaren!!! För hans teknik, inställning och energi är perfekt att dela ut korv med bröd.
Morgondagens tips, Malmö"kalkonryttare"Red(ha,ha,ha)hawks,2-6.
Hälsningar från Hockey-Rocky,Örebro Vipers.
Spegelvänd:
2011-11-17 14:06:29
Viktig fråga att ställa är vem är Björkens agent?
Sture:
2011-11-17 14:09:21
Finns det lite stake i styrelsen,så är det deras sak att ordna upp detta som håller på att hända
Nick:
2011-11-17 14:12:38
Nej Nej , inte Björk..snälla en mer nervös backa får man leta efter.
Winnberg:
2011-11-17 14:20:47
Det är väl Gunnar Svensson som har hand om Björk

URL: http://redline.webblogg.se/
Objektiv:
2011-11-17 14:22:25
Lite kluven: Jag vill egentligen inte ha in Björk. Det finns en anledning till att Björken har haft svåt att etablera sig i någon bättre liga. Tveksam till att han är rätt lösning. Däremot är han en enkel lösning. Mitt tips, Scouta vidare och försök hitta
Christopher:
2011-11-17 14:43:27
Skillnaden mellan Sjögren och Toivonen är att Toivonen faktiskt har en bra uppsida. Sjögren är vad han är, en Markus Svensson kopia som kan vara fantastisk en match och klydda till det nästa match. Sjögren är inte säker och han spelförståelse är noll.

Sjögren har dessutom fått ganska många fler chanser på sig än vad Toivonen fått. Jag måste tyvärr hålla med om vad SSK fansen sa om honom och alla tavlor.

Men vad ska man göra med en sportchef och tränare som kan 1900-frös-ihjäl hockey. Jag skiter egentligen i om backarna är defensiva eller offensiva, man behöver inte ha gudabenådade talanger för att inte bli stressad och slå en massa indianare...
Oscar:
2011-11-17 14:45:55
MALMÖÖÖ!

URL: http://ubbeusling.blogg.se/
Elena:
2011-11-17 14:57:20
Funderat på bartender utbildning eller bara vill ha något super kul att läsa om ?
Kolla in då min blogg!
För som jag säger ...

le,se och lev
3 saker du borde göra !

Hälsningar
elena :)

URL: http://travelround.webblogg.se/
:
2011-11-17 15:05:31
hej! hur är de?:)

URL: http://fellabella.blogg.se/
Spegelvänd:
2011-11-17 15:11:14
@Winnberg: Tack :)
Danne:
2011-11-17 15:36:59
björk? Snart klar för VIK.
Magnus:
2011-11-17 15:38:05
Höstlöven har fallit från Björk

Låt bli det kommer nya löv
Elvan:
2011-11-17 16:04:12
Björk är en katastrof om han kommer han är inget att satsa på
Hur mycket fick han spela i HV ???
Han är långsam och kan bara vända ått ett håll.
Det måste finnas mycket bättre backar på marknaden än Björken.
Fidde:
2011-11-17 16:27:15
Björk hade tillfört mycket mer än vad Lassen gör. Sen hade det behövts att tas in två rejäla pjäser i försvaret som tillför något , framförallt defensivt! Alla lag byggs bakifrån och det märkt i år också.
...:
2011-11-17 18:13:16
Till Tompa.

Du har rätt men han hade en liiiiiiiiiiiiten gardering i de tre orden "Inte idag iaf". Men med tanke på sista meningen så är det inte mycket till gardering.

* Leksand har en målvakt som inte håller måttet. Inte idag iaf. Och det är ju sådana här matcher som Erik Hanses ska vara bra. Det är naturligtvis örongodis för oss andra att både Salo och Christer Olsson står och säger att dom har fullt förtroende för sina målvaktssida. Ja, vad ska dom säga? Vi som följer andra lag kan bara hoppas dom menar fullt allvar i det.
Skumtomten:
2011-11-17 18:24:43
JA, här sänker vi verkligen vilka ni kan tänka er ha in, för tre månader sen spottade och fräste ni om ifall dem skulle ta in Björk! Ni e roliga...
TMG 16:
2011-11-17 19:01:02
Om jag inte missminner mig så vann Leksand 19 raka säsongen 2001/2002....Så det är vad som behövs..
TMG 16:
2011-11-17 19:03:28
Oops blev i fel thread...
Rödhöken:
2011-11-17 19:06:07
Björk är en betydligt bättre back i min bok än vad Lassen är och jag anser fortfarande att Björk har en given plats i truppen
nöffeplidan:
2011-11-17 21:04:12
Nog borde man kunna hitta en bättre back än Björk.Om folk nu tittar lite i backspegeln så var han inte rinkens gigant precis utan en omständlig och fumlig back som inte var direkt snabb.Ok Lassen är väl inte mycket bättre men kostar nog betydligt mindre.
Robin:
2011-11-17 22:24:29
Båda målvakterna är sådär, håller allsvensk klass bara.
Inte mycket att ha om man ska avancera till elitserien
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan