Annonsinfo Hjäp bloggen Information Kontaktuppgifter V.I.P Till förstasidan
Om Borås skulle lämna serien
2011-11-09 12:14:37
Ingen har väl missat att Borås har kraftigt ekonomiska problem och riskerar att gå i konkurs mitt under säsongen.
Otroligt dåligt om det sker.
Den här elitlicensen är väl till för att kontrollera att pengarna är på sin plats i föreningarna?

Vad skulle det få för konsekvenser om Borås lämnar serien?
Det mesta verkar peka på att...

... Alla matcher som spelats mot Borås stryks. Det innebär exempelvis att Malmö får sin 4-2-seger i Malmö Arena struken. Men att Tingsryd, som förlorade i Borås ishall, inte tappar några poäng på det.

... Alla poäng som gjorts mot Borås, stryks också. Det innebär att exempelvis Linus Klasens hattrick den 22 oktober inte längre finns.

... Alla omgångar from den dagen Borås eventuellt lämnar serien kommer ha en lucka i spelschemat. Det laget som egentligen skulle ha mött Borås kommer vara matchlediga i den omgången.

Här är alla Borås segrar:
23 sept: Borås-Tingsryd 3-2
28 sept: Borås-Oskarshamn 3-1
19 okt: Borås-Troja 4-1
2 nov: Borås-Leksand 2-1 straffar
8 nov: Almtuna-Borås 2-3 sudden death

Detta innebär alltså att lagen som tagit full pott mot Borås, dvs Bofors, Malmö, Mora, Rögle, Södertälje, Sundsvall, Västerås och Örebro, kommer att drabbas negativt.
De kommer bli av med alla sina inspelade poäng mot Borås och några av lagen har redan hunnit spela dubbelt mot BHC.
För lagen som förlorat mot Borås så innebär detta faktiskt en fördel.
Deras förluster stryks, samtidigt som konkurrenter blir av med sina treor. Så här blev det när Halmstad uteslöts för ett par år sedan och det lär bli så här igen.

Jag kan tycka att det faktiskt vore mer rättvist om alla resultat står kvar, sedan så slutar allt från dagen då de nu eventuellt lämnar serien, 3-0 till motståndarna rakt av.
Ta ett lag som Sundsvall. Här går man och förlorar tre poäng jämfört med Tingsryd som inte tappar poäng eftersom man förlorade mot Borås. Nu slog Tingsryd Borås hemma, så de drabbas också, men man får ändå en förlust struken. Det är en himla skillnad.
Och jag tror inte att Västerås, Bofors eller Malmö jublar jättehögt över att få segrar strukna mot Borås, samtidigt som Leksand bara en strafförlust struken utöver sin hemmaseger.

Man kan väl lugnt konstatera att när sådant här sker så finns det mest förlorare. Och någon eller några kommer alltid se sig orättvist bedömda.
Det bästa vore bara om Borås hade kontroll på ekonomin. Man får skeppa iväg spelare för att klara av att hantera lönelostnaden i så fall.
Skulle ett lag till uteslutas ur en serie mitt under säsong, igen, så skulle det vara ett gigantiskt fiasko. Inte bara för Borås, utan även för svensk ishockey och dess elitlicens.
Dela på Twitter
Permalink
Läs fler inlägg om:
Vid sidan av rinken
Match
mif:
2011-11-09 12:20:39
elitlicensen fungerar väl inte som den ska men det är jag tacksam för annars hade väl malmö torskat babyhawksåret...
ssk:
2011-11-09 12:20:49
Kalle Anka varning då man redan innan serien började hade Borås ekonomi/elitlicens på bordet och nu kanske man ska in och kladda i serien.Räcker det inte med att domarnivån i serien är horribelt låg.
Erik:
2011-11-09 12:23:31
mif: Håller helt med dig!!!

Erik:
2011-11-09 12:31:03
Har du missat att Malmö varit i samma sits Johan?
:
2011-11-09 12:40:50
ja och vad fick dom göra erik?????
tänk till
Daniel:
2011-11-09 12:41:47
Vaddå MIF inte klarat elitlicensen? klart som fan dom gjorde det när det krisade.

Förövrigt hoppas jag innerligt att Borås klarar licensen.
Johan:
2011-11-09 12:43:59
Erik:

Malmö redde ut det. Och jag hoppas innerligt att Borås gör detsamma.

URL: http://mrmadhawk.se
Wibbe:
2011-11-09 12:46:02
Varför skulle det vara mer rättvist att alla får 3-0 än att man stryker tidigare resultat? Då är väl 0-0 lika rättvist... Givetvis ska man stryka alla matcherna, något annat vore bara idiotiskt, sen att vissa lag drabbas mer än andra går inte att komma undan oavsett hur man gör.
Larre:
2011-11-09 12:52:49
Varför är det orättvist om ett lag utesluts ur serien. Kan verkligen inte förstå detta. Även om du vunnit eller förlorat mot Borås så spelar väll inte det speciellt stor roll. Jag hade hellre vunnit mot Borås och förlorat poängen än förlora matchen och få sämre lagmoral.

Är poäng så viktigt tycker jag det är patetiskt. Samtidigt tycker jag också att Borås ska ställa upp med ett lag som är konkurrens kraftigt. Om det ej kan genomföras så är det bättre att laget utesluts från serien. INGEN tjänar på ett bottengäng som torskar stort match efter match bara för att överleva elitlicensen.
Fredrik:
2011-11-09 13:00:10
Vad jag har förstått så är det troligaste att Borås, om ekonomin fortsätter att vara lika ansträngd, friställer hela A-laget och slutför serien med bara juniorer.
ML:
2011-11-09 13:12:33
Håller delvis med Wibbe här. Om resterande matcher som du föreslår Johan skulle räknas som 3-0 vinster till de andra lagen så blir ju även det orättvist mot de lag som redan mött Borås två gånger och tappat poäng och/eller målskillnad. I detta fall skulle Almtuna, Oskarshamn, Leksand och Tingsryd (kan ha missat något lag)bli lidande medan Malmö, Örebro, Rögle mfl kan räkna in 9 poäng och +9 i målskillnad så oavsett hur det blir kommer några lag att bli drabbade mer än andra.

Jag anser därför att bästa (minst sämsta) alternativet om Borås inte kan fortsätta är att förbundet är konsekventa och stryker Borås tidigare matcher precis som vid Halmstads uttåg..
Sjöberg:
2011-11-09 13:22:49
Man kan tycka vad man vill om Borås ekonomiska situation, men jag skulle vilja se det ur ett något bredare perspektiv. Hur står det till med ekonomin rent generellt bland lagen i AS? Finns det ekonomiska förutsättningar för att driva en 2:a-liga med hög kvalitet i Sverige?
I jämförelse med lagen i ES, så är kostnaderna visserligen delvis lägre men samtidigt är intäkterna säkerligen avsevärt mindre. Många kostnader, som t ex att driva Arena med personal etc, är säkert snarlika.
Utan att veta exakt, så tycker jag mig se att spelarlönerna i AS också skjutit höjden - speciellt om man vill tillhöra toppskiktet som siktar på KS.
sterner:
2011-11-09 13:31:20
och vad fick malö göra erik?????
svennis:
2011-11-09 13:36:00
Läste i Borås tidning för knappt en vecka sedan när de frågade hur de kunde få elitlicens och svaret var "att det är lätt att göra en budget så man får elitlicens". Stämmer det så tycker jag att kollen är embarligt dåligt och hockeyförbundet skulle skämmas och stå för fiolerna.
David:
2011-11-09 14:01:22
Det hade varit bra om förbundet skaffat något slags system som gör att dessa situationer undviks. Typ att man visar upp en budget som säkerställer att laget kommer gå i konkurs mitt i serien.

Som en slags licens.
PB:
2011-11-09 14:16:27
Finns det någon back man kan köpa loss?
Bengan:
2011-11-09 14:21:53
ut med packet!
Joakim:
2011-11-09 14:34:23
Detta är ett svårt problem att komma till rätta med, och förbundet måste bli hårdare på reglerna.
Förbundet måste syna en budget i sömmarna om den inblandade klubben är i en krissituation.
Sedan är det alltid svårt att beräkna en budget då vi kanske räknar på 2000 åskådare per match, sen går det dåligt och laget förlorar en massa matcher, och vipps så e åskådarantalet nere på 900 pers. Hur täcker man upp för de 1100 missade åskådarna per match?
1100 pers x 150 spänn per biljett i snitt blir 165 000 per match, förlorade kioskintäkter hamnar i runda slängar på ca 5-6000 per match. Låt oss säga att det blir så i 15 omgångar. 165000 x 15 =2.475000 kronor + 5000 x 15 = 75000 i kiosk. summa på det 2.550000 spänn. Det e fruktansvärda summor för en sån liten klubb som borås.
Går klubben dåligt så förlorar man dessutom en del sponsorer.

Finns ingen som kan lägga en ordentlig budget i kristider, och jag kan säga att jag högaktar malmö för babyhawks tiden, där tog dom verkligen ansvar.

Hoppas verkligen att borås klarar sin licens, dom för väll ge faan i att ta så höga löner på kansliet, byta ut en del spelare mot juniorer, kicka några och låna spelare istället. det finns hur mycket som hels man kan göra för att få ekonomin i balans. dessutom nu kan man kicka någon och värva nytt på artistkontrakt.

Tragiskt som faan om serien ska avgöras på att dom kursar.

Heja Mora IK.
Jens:
2011-11-09 15:06:59
Ingen inser tragiken i svensk idrott . Alla tjatar om orättvisor hit
och dit. Joakim varför skall det serien avgöras på om
Borås konkursar eller ej. Om man stryker allas poäng så
blir allt rättvist. Eller har ditt MIK särskilt lätt för Borås och därför
Är det orättvist ? Lid istället med Borås och deras fans. För nästa gång
kan det vara din förening.
svennis:
2011-11-09 15:36:13
david//

Det finns redan ett system som skall ge lagen elitlicens.
Jocke:
2011-11-09 16:19:03
Ska börja med att säga att givetvis är det jäkligt synd om BHC går i backen för HA dock inte för dom själva för man har enbart sig själv att skylla för sånt här.

Men jag kan inte förstå hur du Johan kan påstå att man drabbas negativt av att ha vunnit mot dom, det ända som skiljer lagen åt efter att poängen avdragits är ju att vinnarna i de mötena har hållit upp en bra lagmoral. För inte spelar tex Malmö efter placering och tar i mindre för att man skulle ha tre poäng tillgodo mot nåt lag!

Att det skulle vara mest rättvist att låta poängen kvarstå köper jag inte heller eftersom BHC är ett bottenlag och vissa lag får möta dom hemma kontra borta vilket kan vara stor skillnad för en del lag, kanske mindre betydelse för lag som Örebro Malmö och Leksand.
Gargamel:
2011-11-09 16:33:27
Självklart så ska alla matcher mot Borås strykas, det är ju 20000% självklart och jag håller på ett lag som tagit full pott mot Borås denna säsong.
Henke:
2011-11-09 17:34:26
Jadu Johan, här är du allt riktigt snett ute. Inte alltför ofta det händer tycker jag iofs ;) Självklart skall alla Borås matcher strykas.
john:
2011-11-09 17:57:26
Om licensnämnden hade följt sina regler konsekvent så hade Djurgården, Malmö, Leksand, Frölunda o säkert något annat lag blivit av med sin licens, det är bara så att de vågar inte göra så mot alla lag, kanske ett tyvärr, kanske inte....
Wibbe:
2011-11-09 18:12:22
John, på vilket sätt skulle Leksand inte klarat elitlicensen. Jag menar vilken regel refererar du till?
Genius:
2011-11-09 20:25:10
Instämmer med dom flesta här. Att ge 3-0 segrar till kvarvarande lag är EXTREMT orättvist, såvida inte en eventuell konkurs sker när dom mött alla lag exakt två ggr (eller tre). I så fall skulle det vara mer rättvist att dela ut 2 poäng och ett plusmål som nåt slags snitt, men det blir också fel, för då blir det orättvist åt andra sidan. Nej, att stryka samtliga matcher är nog tyvärr ända alternativet i en sån här situation.

Lycka till Borås, hoppas innerligt det löser sig för er!
john:
2011-11-09 22:25:32
Det har att göra med bla positivt eget kapital och hur man tillför medel etc. Men det är det här som är problemet, man har inte varit konsekvent från början och då blir det så här, ingen fattar hur de egentligen tänker.
De är för fega mot vissa klubbar, framförallt storstadslagen...
undviker namn!:
2011-11-09 23:38:22
Bra John " det handlar bl.a om positivt eget kapital och hur man tillför medel etc," Vidare opplyses omvärlden att det är detta som är problemet - ingen fattar hur de egentligen tänker.

Att handskas med plus och minus här är lika grumligt som vattnet i Pildammarna. Varför skulle det inte vara så - har aldrig hört talas om någon idrottsförening där "kassören" räknat hem BudGeten över säsongen - har funnits oroliga inlägg här att det skulle finnas pengar kvar!

GreklandsVarning
Alexander:
2011-11-10 03:36:58
innan säsongen börja verka alla hata borås, och nu när det går som det gör för borås. så verkar det som att alla vill ha dom kvar i allsvenska. ett hjärta som slår för Borås hockey :D
Skriv en kommentar

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Kommentar:

URL/Bloggadress:
Resepartners
Stellans
Hockeyutrustning tryggt, billigt & bra - Hockeypro.se
Ämnen
Sök i bloggen
Dreamteam Allsvenskan